Welkom!

OK, dus je wilt dolgraag zo'n mooie Volkswagen Kever kopen! Liefde op het eerste gezicht! Maar je weet er eigenlijk nog bijna niks van... En je bent al helemaal niet zo'n techneut... Dan is dit jouw site! TIP: Kijk ook eens op de site over mijn eigen 66iger Kever

18 april 2018

Kenteken, APK & wegenbelasting

Blauwe kentekenplaten


Veel liefhebbers van oude auto's vinden zo'n blauwe kentekenplaat, passend bij de tijd van de Kever mooier dan de moderne gele.

Als je Kever vòòr 1 januari 1978 in Nederland "toegelaten werd" (d.w.z. door de Rijksdienst voor het wegverkeer voor het eerst geregistreerd in Nederland) mag je een donkerblauwe kentekenplaat met witte letters voeren. Let op: De datum "eerste toelating" is bepalend en niet de fabricagedatum of het bouwjaar.

Het gaat hier om historische kentekens die uit vier cijfers en twee letters bestaan. Heeft je auto gele kentekenplaten en wil je ze omwisselen? Dan moet je dit bij de RDW aanvragen.

Komt je Kever uit het buitenland en stond hij nog niet eerder in Nederland geregistreerd?

Dan moet hij door de RDW gekeurd en toegelaten worden voor Nederland. Als de datum van eerste toelating in het land van herkomst ook vòòr 1 januari 1978 was, krijgt de auto bij invoeren in Nederland automatisch een historisch kenteken en mag hij een blauwe kentekenplaat voeren. De RDW heeft in overleg met de FEHAC (Federatie van historische automobielclubs) een aantal reeksen historische kentekens gemaakt, ze bestaan uit vier cijfers en twee letters.

Enkele van deze reeksen zijn:
AE-00-00, en zo ook beginnend met AE, AH en AL, AR, DE, DH, DM, DR, .
Voor personenauto's van 1973 tot en met 1977 maakte men de serie 00-YB-00. Het is mogelijk dat er inmiddels ook andere series bijgekomen zijn, dat weet ik niet.


APK en schorsing van het kenteken 

 

Hoe vaak moet mijn auto naar de APK (Algemene Periodieke Keuring)?

Is je Kever ouder dan vijftig jaar? Dan is hij vrijgesteld van de APK-plicht.

Is je Kever ouder dan dertig jaar maar jonger dan 50 jaar?Dan moet hij om het jaar een APK-Keuring hebben.


HELP! Mijn Kever komt niet (op tijd) door de APK - wat nu?

Als je auto op de openbare weg staat zonder geldige APK is dat strafbaar. Wat je kunt doen is je kenteken laten schorsen bij de RDW. Het kenteken wordt aangehouden, maar er wordt geregistreerd dat je er niet mee mag rijden op de openbare weg. Ook hoef je er geen motorrijtuigenbelasting voor te betalen en hoeft de auto niet meer verzekerd te zijn. De schorsing duurt een jaar, kost een paar tientjes en kun je online regelen via de website van de RDW (Let op: je hebt je DigiD nodig). De schorsing gaat meteen in. Ook kun je schorsing daar verlengen indien nodig en weer opheffen. Het opheffen is gratis.

Wegenbelasting oldtimers per 2014:

Is je Kever tenminste 40 jaar geleden voor het eerst officieel door de RDW toegelaten op de weg? ==> Dan is hij vrijgesteld van wegenbelasting.

Is je Kever na 1 januari 1988 voor het eerst officieel door de RDW toegelaten op de weg? ==> Dan betaal je de volledige wegenbelasting, totdat de auto 40 jaar oud is.

Kijk voor alle andere situaties of je voor de overgangsregeling in aanmerking komt:
http://www.belastingdienst.nl/rekenhulpen/overgangsregeling_oldtimers






1 opmerking:

Unknown zei

Hoi Paul,

Zeer leuke en informatieve site!

Zelf in het bezit van een robijn rode kever uit '65. Zoals zo velen is de mijne een Zweedse (Tranås).

Voor de nog niet ervaren (en misschien ook wel de ervaren) kever hobbyist een zeer duidelijke site voor als je een kever wilt gaan aanschaffen of gewoon net even die informatie wilt hebben die je nodig hebt.

Goede en duidelijke uitleg over de kentekens. Wel wil ik nog aanvullen dat je tegenwoordig met de steeds modernere klassiekers verkeerde kentekens ziet rond rijden. Het lijkt net of als een voertuig de status klassieker heeft behaald een blauw kenteken plaat mag voeren. Duidelijk in jou verhaal is zeker dat dit alleen maar geldt voor voertuigen van voor 1978.

Wat dan ook een mooie herkenning is, is dat een blauwe plaat nooit meer dan 2 letters in het kenteken heeft zitten!

Zo kun je dus erg makkelijk inschatten dat als je bijvoorbeeld een kever met liggende koplampen te koop ziet staan met een blauw kenteken plaat met 4 letters dat je toch even de RDW site moet bekijken voor je denkt een mooie pre67 te hebben gekocht maar dat het ooit een leuke silverbug was ;-)
Tuurlijk herkent een ervaren kever hobbyist een restolooker meteen aan de details, maar het is natuurlijk ook een indicatie!

Veel succes met de site!

Mvg,
Patrick van Duijkeren