Het soort motor van de Kever is in grote lijnen in al die jaren dezelfde gebleven. Het is een 4-cylinder luchtgekoelde boxermotor. Je hebt dus géén koelvloeistof, waterpomp of radiateur in een Kever. Een grote ventilator draait rond (en maakt dat typische Kevergeluid) en blaast onderin lucht langs de motor. Echt helemaal luchtgekoeld is de auto niet. Behalve door lucht wordt de motor ook door de olie gekoeld. De oudste types Kevermotoren hadden zo'n 25 PK, de nieuwste 50 PK.
Het Kever-motorgeluid
Bij de luchtgekoelde boxermotor hoor je de ventilator achterin snorren en ook de uitlaat heeft een eigen geluid. Zeker bij de originele uitlaatpijpjes hoor je een fluitend geluid erdoorheen. Het is wel een stuk luider dan je van een moderne auto gewend bent, zoals eigenlijk alle auto's uit die tijd. Het is geen toeval dat je veel Kevers met een vaartje van zo'n 95-100 km/uur achter de vrachtwagens ziet rijden. Dat is een relaxte snelheid, die je niet alleen de herrie wat beperkt maar ook nog eens in het benzinverbruik scheelt. Ook blijft de olietemperatuur daarmee binnen de veilige grenzen.
Luister hier naar het mooie Kevergeluid:
Motorkap open - maar wat zie ik nu eigenlijk?
Als je nog nooit onder de motorkap van je moderne auto gekeken hebt en voor het eerst een Kevermotor ziet, heb je vaak geen idee van wat je daar nu eigenlijk ziet. Hier een voorbeeld (klik op de foto voor een vergroting) met de belangrijkste zichtbare onderdelen van de motor. Ze zijn gemonteerd op en om het motorblok, dat je niet kunt zien omdat het lager ligt en verstopt zit achter al die andere onderdelen. De zwarte "kast" waar je motor zich voor lijkt te bevinden is de behuizing van de grote ventilator, die koele lucht onderin langs de motor blaast.
Welk type motor heeft mijn Kever?
Het type motor kun je identificeren aan de hand van het motornummer. Vanaf 1 augustus 1965 staat er een letter voor het nummer van het motorblok. Daarmee kun je snel zien wanneer de motor ongeveer geproduceerd is. Wil je dat weten, kijk daarvoor in de tabellen onderaan deze pagina.
"Hé, mijn motor is uit een ander bouwjaar dan mijn Kever!" Dat komt vaak voor. Omdat de motor vrij makkelijk uit de auto gehaald kan worden, hebben veel Kevers in al die jaren wel eens een ruilmotor gekregen, als de oude motor vervangen moest worden. Als je een Kever met "matching numbers" hebt, is dat zelf best wel bijzonder. De liefhebbers vinden dat extra belangrijk. |

Het nummer van de motor kun je vinden onder onder de dynamo steun (zie plaatje ).

Het motornummer van mijn Kever 1300: F 1969841
Het kan zijn dat dit nummer verdwenen is, onleesbaar of doorgestreept. Mogelijk is het motorblok dan al eens gereviseerd geweest. Dat is ook het geval als er een X of twee pijltjes te zien zijn.
Motornummers voor en na 1965
Tot 1965 gebruikte men de nummers als identificatie van het type motor, daarna letters.Vòòr 1965:
Motornummer
|
Cilinder inhoud
|
PK
|
Bouwjaar
|
077 683 - 379 470
|
1131
|
25
|
1945 - 1951
|
379 471 - 4 050 000
|
1192
|
30
|
1952 - 1965
|
5 000 001 - 9 800 000
|
1192
|
34
|
1960 - 1965
|
Vanaf 1965:
Letter
|
Cilinder
inhoud ccm |
PK
|
Bouwjaar
|
Bijzonderheden
|
D
|
1192
|
34
|
8.65 -
|
|
F
|
1285
|
40
|
8.65 - 7.70
|
|
H
|
1493
|
44
|
8.66 - 7.70
|
|
E
|
1285
|
37
|
8.67 - 7.70
|
voor landen met beperkt
octaangehalte in de benzine |
L
|
1493
|
40
|
8.67 - 7.70
|
Exportmodel
|
B
|
1584
|
47
|
8.68 - 7.70
|
VS
|
AB
|
1285
|
44
|
8.70 - 7.73
|
|
AC
|
1285
|
40
|
8.70 - 7.72
|
voor landen met beperkt
octaangehalte in de benzine |
AD
|
1584
|
50
|
8.70 - 7.73
|
|
AE
|
1584
|
47
|
8.70 - 7.71
|
VS
|
AF
|
1584
|
46
|
8.70 - 12.77
|
voor landen met beperkt
octaangehalte in de benzine |
AH
|
1584
|
47
|
8.71 - 1.76
|
VS
|
AR
|
1285
|
44
|
8.73 - 7.75
|
|
AK
|
1610
|
47
|
8.72 - 7.73
|
VS
|
AS
|
1584
|
50
|
8.73 - 1.80
|
|
AJ
|
1584
|
50
|
8.74 - 12.77
|
VS en Japan, L-Jetronic
|
ACD
|
1584
|
46
|
8.92 -
|
Injectiemotor en G-Katalysator
|
Wil je meer in detail weten wat de productiedatum van je motor is, kijk dan op deze pagina van onderdelenleverancier Paruzzi.
1 opmerking:
Leuke blog met een hoop zinvolle informatie! Bedankt hoor.
Een reactie posten