Welkom!

OK, dus je wilt dolgraag zo'n mooie Volkswagen Kever kopen! Liefde op het eerste gezicht! Maar je weet er eigenlijk nog bijna niks van... En je bent al helemaal niet zo'n techneut... Dan is dit jouw site! TIP: Kijk ook eens op de site over mijn eigen 66iger Kever

23 juli 2009

Soort benzine + verbruik

Verbruik

Afhankelijk van de motor (een 1200, 1300, 1500 of 1600), lange of korte ritten, staat van onderhoud en je rijstijl moet je rekenen op 1:8 tot 1:13

Wat voor benzine moet ik tanken?

De Kever lust gewone EURO95 benzine.

Moet ik loodvervanger toevoegen aan de benzine?

Toen Kever op de markt kwam was er nog geen loodvrije benzine. Lood is slecht voor de gezondheid en het milieu - zo weten we nu - maar zat niet voor niks in benzine. Het bevordert de smering en de juiste verbranding van het benzine-luchtmengsel in de motor. Voor motoren die vòòr 1975 gemaakt zijn is lood noodzakelijk. Heb je een motor uit die tijd dan is het wel goed om je er even in te verdiepen. Is je motor gereviseerd? Dan kan hij speciaal aangepast zijn om met loodvrije benzine te rijden. Dan hoef je je hier geen zorgen over te maken.

Toen de loodhoudende benzine een aantal jaren geleden van de markt verdwenen, kwamen er flesjes loodvervanger op de markt. Maar of die nu echt helpen? Daar zijn de meningen wat over verdeeld. Henk Hendriks is de directeur van de gespecialiseerde kevergarage Hot Rod en heeft er een kort artikel over geschreven met een duidelijk advies. Je kunt het hier downloaden. Mijn indruk is dat veel oldtimer bezitters het zekere voor het onzekere nemen en loodvervanger gebruiken.


Hoe werkt dat met die loodvervanger?

Rechts op deze pagina zie je een flesje loodvervanger. Je vindt ze bij veel benzinestations en natuurlijk ook bij je Kevergarage in de buurt. Ze kosten ongeveer 10 Euro voor een flesje. Elke tankbeurt voeg je - volgens de maatverdeling van het flesje - loodvervanger toe. Bijvoorbeeld: 30 liter tanken = knijpen in het flesje tot in het bovenste deel de loodvervanger bij het streepje "30" staat. Dat kieper je in de tank en klaar is de Keverbezitter.   
WAARSCHUWING: Mijn Kevergarage gaf me nog een goede tip: Hou het binnendopje van de grote dop in de gaten. Je zal niet de eerste zijn die op een gegeven moment "geroutineerd" dat goedje in je tank gooit en niet merkt dat het binnendopje is losgekomen en in je tank valt. Als je pech hebt zorgt dat ronddwarrelende dopje voor een acute verstopping in de aanvoer naar de motor!



2 opmerkingen:

Anoniem zei

Hallo Paul,

Mooie site, denk dat hierbij ook kan worden opgemerkt dat achterstallig onderhoud/ verkeerde afstelling bij kan dragen aan een te hoog benzineverbruik?!

Groeten Rick

Anoniem zei

Beste,

Eerst en vooral mijn complimenten voor de mooie en duidelijke blog. Ik ben zelf aan het twijfelen om volgend jaar een kever aan te schaffen, en deze site heeft me al veel info gegeven. Een belangrijke kost voor mij is het benzineverbruik, ik vroeg me namelijk af wat de kosten zijn om een motor juist af te stellen zodat het brandstofverbruik optimaal is? Hangt dit sterk af van het (grote/kleine) onderhoud? want 1:8 ligt iets te hoog voor mij en 1:13 is een pak minder dan mijn huidige auto. Kan je dus met een duchtig onderhoud permament 1:13 aanhouden (mits goede rijstijl)? Of verschilt dit per motor?

Alvast bedankt!

Mvg,

Gertjan