De accu van de Kever - en als gevolg daarvan alle electrische onderdelen - werkte vele jaren met 6 Volt. Geleidelijk ging Volkswagen ook over op 12 Volt. Alle moderne auto's rijden met een 12 Volt systeem rond.
Accu aan de lader |
Heb je een Kever die nog met 6 Volt rondrijdt is dat geen enkel probleem, maar het heeft een paar nadelen. De massa-contacten moeten goed onderhouden worden omdat er anders te veel stroom verloren gaat. Een ander nadeel is dat je niet zomaar even met startkabels van een andere, moderne auto kunt starten. Maar goed: een Kever is ook zó aangeduwd. Ook zijn 6V accu's niet meer bij elke garage om de hoek nog te krijgen. De 6 Volt accu's zijn aan de andere kant minder snel leeg bij het starten. Verder moet je een omvormertje kopen als je een autoradio wilt inbouwen die op 12 Volt werkt. Of natuurlijk een 6 Volt autoradio.
Ombouwen naar 12 volt?
Een aantal Keverbezitters heeft het 6 Volt systeem voor het gemak omgebouwd naar 12 Volt. Dit betekent dat alle electrische onderdelen aangepast moeten worden: bobine, startmotor, ruitenwissermotor, enz. Volgens sommigen kun je een 6V startmotor wel laten zitten, hij draait dan gewoon wat feller.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten