Welkom!

OK, dus je wilt dolgraag zo'n mooie Volkswagen Kever kopen! Liefde op het eerste gezicht! Maar je weet er eigenlijk nog bijna niks van... En je bent al helemaal niet zo'n techneut... Dan is dit jouw site! TIP: Kijk ook eens op de site over mijn eigen 66iger Kever

21 november 2010

(Laten) restaureren?

.
Deze Kever staat "in de primer".
Dat is een onderdeel van het laksysteem
van de auto bij het restaureren.
Het vult kleine oneffenheden op
en wordt gevolgd door verdere
behandelingen.
De Kever wordt wat vaal en versleten, maar je gunt hem wel een verjongingskuur? Hoe kun je je Kever laten restaureren? In welke gevallen is dat raadzaam - of juist niet?

Hoewel ze oersterk gebouwd zijn - vergelijk het eens met hoeveel Opeltjes en oude Franse auto's je nog ziet! - kom je ook bij je eigen Kever op een gegeven moment delen tegen die "op" zijn. Bij een (deel)restauratie heb je het dan ook over zijpanelen, deuren, spatborden en ander plaatwerk. Geen nood. Veel is nog te krijgen en er worden ook veel carroseriedelen nieuw gemaakt. Niet altijd perfect, maar - na aanpassing - wel goed genoeg. Hoewel een spatbord niet zo veel hoeft te kosten, kan een restauratie behoorlijk in de papieren lopen.

"Restaureren en met dikke winst doorverkopen?"

Oftewel: Kun je rijk worden van je Kever? Een professionele restauratie van je Kever (of welke oldtimer dan ook) kost veel geld, vooral aan arbeidsloon. Reken op vele duizenden Euro's en als je het zelf doet veel bloed, zweet en tranen (en voor de klussers ook véél voldoening natuurlijk!). Het "probleem" van een Keverrestauratie is, dat je dat bedrag er bij een verkoop nooit voor terug zult krijgen. Mensen betalen veel geld voor een gerestaureerde oude Porsche of Mercedes, maar ze betalen niet de hoofdprijs voor een gerestaureerde "allemans-auto" als een Volkswagen Kever. Afgezien van de misschien echte veteranen (Kevers van voor 1957) kun je de kostprijs van de restauratie niet terugverdienen in de verkoopprijs. Ook al vinden ze hem nog zo mooi. Gelukkig zijn er mensen die niet zo bezig zijn met de verkoopwaarde van hun auto en hem toch laten restaureren. Je auto wordt er in elk geval altijd beter. Als je natuurlijk zelf goed bent in metaalbewerking enz. en je kunt het zelf, dan zou je natuurlijk wel geld kunnen verdienen aan je eigen restauratie. Maar goed, al je werkuren verdien je er zeker niet mee terug.

Nieuw lak = nieuwe auto

Een van de dingen die je zal opvallen als je op een meeting bent met andere Keverbezitters is dat er werkelijk oogverblindend glanzende Kevers tussen staan. Deze hebben een nieuwe laklaag en hebben daarmee ook de perfecte looks van een nieuwe, moderne auto gekregen.



Dat is een lust voor het oog, maar er gaat ook iets van de charme van een "grand old lady" met hier en daar wat grijze haren, bultjes en ouderdomsvlekjes verloren. Maar goed, je lak kan er natuurlijk inmiddels zo slecht aan toe zijn dat je niet anders kunt, tenzij het uiterlijk van je Kever prima vindt zoals hij is. Je kunt beslissen om bijvoorbeeld alleen je dof geworden kofferklep over te laten spuiten, maar dat geeft een vreemd beeld: een glanzend deel in een doffer geheel. Dan moet je eigenlijk de gehele auto laten overspuiten. Veel tijd (= arbeidsloon) en kosten bij het overspuiten van de auto gaan juist zitten in het voorbehandelen. "Sjakie, die handige jongen die voor vrienden de auto voor een prikkie spuit" kan een duurkoop zijn achteraf. Alleen op een goed behandelde ondergrond blijft de lak mooi. Het schuren, primeren, wegwerken van miniscule putjes en bultjes, plamuren en weer schuren (= "strak maken") kost veel arbeidsuren. Een professionele spuiter werkt met een speciale spuitkabine. Reken op minimaal 3.000 Euro voor het overspuiten van een auto (alleen de buitenkant). Afhankelijk van meerwerk, bijzondere laksoorten enz. kan dat al snel oplopen.  


Advertentie: "Kever - volledig body-off gerestaureerd"

Dát willen we als koper graag geloven, maar zien is geloven. (body off = carrosserie is geheel van de bodemplaat los geweest om te kunnen restaureren) Zijn er foto's en rekeningen van elke restauratie-stap aanwezig? Is het restaureren vakkundig gedaan of door een onervaren iemand? Zijn de juiste en kwalitatief goede onderdelen gebruikt? Kortom: Vaar niet blind op het woord "body-off gerestaureerd" en dergelijke uitspraken. Een gerestaureerde auto kan er prachtig uitzien, maar verborgen onder de glans en de dikke lagen Tectyl (= een roestwerend, conserverend middel) kan een verrotte of slecht gerestaureerde auto schuilgaan. De auto kan ook heel onevenwichtig gerestaureerd zijn, dat zul je vooral belangrijk vinden als je op zoek bent naar een zo origineel mogelijke Kever.


Deelrestauaratie?

Kevergarages in Nederland bieden de mogelijkheid van deelrestauraties aan, waardoor je de kosten kunt spreiden. Aan de andere kant: Ondanks een zorgvuldige inspectie geldt voor kevers: "Als je eenmaal begint kom je steeds meer tegen." Halfkapotte of verrotte onderdelen terugplaatsen in ook geen alternatief, dus eindigt een kleine restauratie nog wel eens met een grote, en vooral prijzige verrassing. Toch is in delen dingen aanpakken zeker mogelijk. Zo kun je bijvoorbeeld de motor en alles wat daarbij hoort zeker apart van de carrosserie zien.

Ook kun je een gereviseerde motor overwegen. Bedenk dat ook dat geen "beschermde naam" is. Sommige aanbieders gebruiken het woord voor een motor die helemaal niet professioneel uit elkaar gehaald is, maar enkele nieuwe onderdelen heeft gekregen.

Je lelijk geworden velgen kun je als een aparte klus zien: Je kunt ze laten stralen en spuiten of poedercoaten (een ander soort technologie om lak op te brengen). Het kost een duit, maar dan heb je ook wat. Later zou je dan bijvoorbeeld de carrosserie kunnen aanpakken.

Goedkoop laten restaureren in het buitenland?

In andere landen zijn de arbeidskosten soms lager. Daarom zijn er bedrijven - vaak ook Nederlandse - die arbeidsintensief werk uitbesteden of een eigen vestiging in bijvoorbeeld Polen hebben. Hier geldt: Je moet zeker weten of dit werk dan wel zorgvuldig en met gebruikmaking van de beste materialen gebeurt, anders denk je goedkoper uit te zijn, maar heb je toch een kat in de zak gekocht.

Zelf doen?

Handige klussers - je vindt ze vooral op www.keversite.nl  - draaien hun hand niet om voor laswerk en andere restauratie-klussen. De kever is een relatief (relatief!) eenvoudige auto, waar je met geduld, ervaring, tips en hulp van mede-Keverfans en goede gereedschappen veel zelf aan kunt doen. Ook zijn er sleuteldagen van de Keverclub, is er ondersteuning van de Luchtgekoelde Volkswagen Club Nederland (o.a. een eigen onderdelenmagazijn), en zijn er talloze producten verkrijgbaar. Het spuiten van de carrosserie laten doe het zelvers vaak aan de specialisten over en dat is niet toevallig, het is echt een precisieklus. Maar het is en blijft een enorm klus om een auto te restaureren. Sommigen verkijken zich er op. Bloed , zweet en tranen vloeien... Regelmatig zie je op advertentiesites projecten die niet afgemaakt zijn, kale Kevercasco's met onderdelen, "alles in één koop" aangeboden worden.

Boeken en documentatie

Goede boeken zijn nodig om je auto goed te kunnen restaureren. De werkplaatshandboeken van Haynes zijn zo ongeveer de standaardwerken die gebruikt worden:

Restauratie / Onderhoud : Maak foto's en bewaar rekeningen

Voor jezelf, voor de verzekering, maar ook voor een eventuele verkoop: Maak altijd foto's van alle stappen tijdens de restauratie en bewaar alle rekeningen.

Geen opmerkingen: