Welkom!

OK, dus je wilt dolgraag zo'n mooie Volkswagen Kever kopen! Liefde op het eerste gezicht! Maar je weet er eigenlijk nog bijna niks van... En je bent al helemaal niet zo'n techneut... Dan is dit jouw site! TIP: Kijk ook eens op de site over mijn eigen 66iger Kever

12 mei 2008

Kever looks

Behalve de originele, standaardmodellen zijn Kevers in de loop der jaren door hun eigenaars vaak van een speciale "look" voorzien. Hier een opsomming van deze looks. Er zijn natuurlijk ook allerlei tussenvormen denkbaar om een Kever naar je persoonlijke smaak om te bouwen.

De Cal-look
De Cal-look is de afkorting van California Look. Deze is ontstaan ergens eind jaren 60 bij Los Angeles, in Orange County, in de Verenigde Staten.



De auto's werden in de jaren '70 vooraan verlaagd en van een krachtiger motor voorzien. Verder verdwenen sierlijsten, zijruiten bestonden voortaan uit één deel en bumper maakte plaats voor T-bars. In de jaren 80 kwamen de bumpers weer terug. Het waren nur ronde bumpers. Ook gebruikte men stevige kleuren en vaak werden er stoelen uit andere auto's ingebouwd. Ook achteraan werd de auto nu vaak verlaagd. De laagprofiel banden samen met Porsche velgen (model Fuchs) gaf de auto een stevig gezicht. In de 90-er jaren gaat de Cal-look weer een beetje terug naar het begin.

Resto Cal-look
Ontstaan eind jaren 80, waarschijnlijk in Engeland. Het accent ligt meer op de looks uit de jaren "50 en "60 dan op de motor. In tegenstelling tot de Cal-look laat men het chroom zitten. Sterker nog: Waar mogelijk komt er chroom bij.



Om die reden zijn de chromen bumpers met "handdoekrekjes"(towelrail bumpers) heel geliedd. Een must zijn de dakdragers met houten latten. Daarop komen de oude koffers en andere sixties spullen mooi tot hun recht. De Kever krijgt two-tone kleuren of anders mooie (pastel)kleuren. Verder verlaagt men de Kever zo diep als maar kan.

Custom look
Typische "Alles mag" stijl. Deze stijl is zie je veel in Engeland, Amerika en Zweden. Een technische keuring (was) in die landen vaak niet nodig, dus kon je je Kever onbeperkt aanpassen. Dat gebeurde dan ook van Top Chop, (het korter maken van raamstijlen en het korter (lager) maken van de ramen, zodat de auto lager wordt), vleugeldeuren, tot Flip Front, alles kan. Ook op het gebied van velgen en motoren.

Dragster en race-look
De 1302 en 1303 zijn de geliefde kandidaten voor deze look, vanwege hun betere wegligging. Je vindt deze dragster voornamelijk op het circuit. Je zou kunnen zeggen dat de German look de straatversie is van de dragsters, maar de circuit versie pik je er zo uit door de massa's aan sponsorstickers. Deze racelookers komen aan bod als het voor een uithoudingsrace.

Dragsters zie je met name ook op de korte sprint, de 1/4 mijl, in diverse klasses. De motoren van deze looks zijn natuurlijk groot en/of opgevoerd.

German look
De look ontstond in - hoe kan het anders - Duitsland in de jaren "80. Het zijn vooral de nieuwere modellen, de 1302 en 1303 die voor deze look gebruikt werden. Zij beschikken over veerpoten vooraan waardoor er een uitstekende weglegging is.


De motor wordt vervangen door een flinkere versie, en de remmen worden ook daarop aangepast, vaak uit de Porsche collectie. Hetzelfde geldt voor de velgen, die vaak groter zijn (tot 18 inch). Ook het interieur krijgt Porsche elementen, variërend van stoelen tot dashboard en dashbooard meters.

De auto krijgt donkere kleuren of grijs metaal kleur gekozen en dit in combinatie met witte knipperlichten en rode of zwarte achterlichten. Het chroom van de koetswerk verdwijnt of wordt in een kleur gelakt. Soms worden ze vervangen door carbon exempplaren.

Oldschool look
Kevers van voor 1960 en Karmann Ghia's zijn in de deze look het meest geliefd . Het gaat hier vooral om snelheid. De koets, interieur en de kleuren blijven zoveel mogelijk intact, met chroom en al. Maar de bumpers worden vervangen door T-bars.

De motor wordt echter opgevoerd, met onderdelen uit de jaren "50. Ook komen er lichtmetalen velgen onder. De Kever wordt vooraan flink verlaagd, achteraan blijft hij origineel. "Nose down" heet dat.

Original-look
Kevers met een een af-fabriek uitstraling komen in aanmerking voor de de titel "original look". Toch kleden ook eigenaars van originele kevers hun auto soms nog aan met de opties die destijds bijbesteld konden worden. Voor zo'n aangeklede maar toch historische kever wordt vaak de naam "vintage" gebruikt, zeker als het om opties en onderdelen gaat die zelden voorkwamen.

Rat look
De naam zegt het al. De Kever moet een eerlijke, "afgeragde" indruk maken. Alleen de bumpers worden vaak door T-bars vervangen. De accesoires en lak blijven in oorspronkelijke staat en mogen er behoorlijk verweerd uitzien.

Hetzelfde geldt voor de velgen en de motor, al worden sommige motoren toch opgevoerd. De verlaging is "lager dan laag", zodat de Kever in een beetje woonwijk stapvoets over een drempel moet.




Geen opmerkingen: