Welkom!

OK, dus je wilt dolgraag zo'n mooie Volkswagen Kever kopen! Liefde op het eerste gezicht! Maar je weet er eigenlijk nog bijna niks van... En je bent al helemaal niet zo'n techneut... Dan is dit jouw site! TIP: Kijk ook eens op de site over mijn eigen 66iger Kever

28 april 2018

Tips bij de aankoop: checklist

Gewetensvragen vòòrdat je je portemonnee trekt...

De eerste vraag die je jezelf moet stellen is: Hoe ga ik hem gebruiken? Wil je hem af en toe - vooral in de zomermaanden - voor een plezierrit gebruiken? Dan zit je met elk model Kever wel goed.

Bedenk wel dat de verlichtingverlichting van de oudste Kevermodellen (pakweg voor 1967) nogal bescheiden uitgevoerd was. Je valt in het moderne snelle verkeer niet goed op in het donker. Daarom zie je oldtimers uit die tijd maar zelden in het donker rijden.

Sowieso vergen de "veteranen", de alleroudste Kevers, de "brilkevers" en "ovaaltjes" (tot 1959) meer zorg en aandacht. De alleroudste hebben nog geen gesynchroniseerde versnellingsbak. Dat vergt behoedzaam rijden. Mede om die reden zie je ze daarom vrijwel nooit onderweg, de bezitters zijn er erg zuinig op.


Wil je dagelijks met je Kever rijden of er ook mee op vakantie in het buitenland?
Voor wat meer gebruiksgemak zal je keuze dan waarschijnlijk op een wat modernere Kever, vanaf de jaren '70 vallen. Deze hebben een beter zichtbare verlichting en een wat betere wegligging dankzij de McPherson wielophanging. Het motorvermogen is soms iets groter en deze Kevers beschikken over schijfremmen vooraan, waardoor je een kortere remweg hebt. Maar ook hier geldt: Elke Kever, mits prima onderhouden, is geschikt voor dagelijks gebruik. Daarvoor werden ze immers gemaakt! Alleen is het de vraag of je dat voldoende praktisch, veilig en betaalbaar vindt met een autootje op hoge leeftijd.


Kijk eens rond...

... welke soorten Kevers er zijn.Surf voor een eerste indruk eens wat op het Prikbord van de Keversite, op Marktplaats en op de sites van de Kevergarages. Ga Kevers bekijken - bijvoorbeeld op een meeting - en vraag de eigenaren of verkopers om iets over hun auto te vertellen.




Wil ik een auto in een originele look of mag hij veranderd zijn?

Kevers zijn voor veel bezitters echte knutselwagentjes. Ze passen hem naar eigen smaak met andere velgen, spatborden en bumpers aan, of verlagen hem. Soms lijken ze na al die jaren in de verste verte niet meer op hoe zij volgens hun bouwjaar de fabriek verlieten. Hier zie je een aantal van die bijzondere Keverlooks.



Is een gerestaureerde auto beter?

Aan de meeste Kevers die nu rondrijden is wel eens wat "gelapt" of keurig en professioneel vervangen. Dat kan ook bijna niet anders, gezien het feit dat de meeste nu tientallen jaren oud zijn. In advertenties zie je wel eens erbij vermeld staan dat de auto gerestaureerd is. Ga niet blind op het woord af. Een "body off" gerestaureerde auto (= waar carrosserie en bodem helemaal van elkaar losgehaald zijn) kan er prachtig uitzien, maar verborgen onder de glans en de dikke lagen roestwerend middel kan een rotte auto schuilgaan. De auto kan ook heel onevenwichtig gerestaureerd zijn. Dat zul je vooral belangrijk vinden als je op zoek bent naar een zo origineel mogelijke Kever. Vraag naar foto's en rekeningen van de restauratie. 

"Keiharde bodem meneer, hooguit een beetje vliegroest!"

Voor restauraties gebruikt men wel plamuur en andere goedjes. Maar het wordt ook gebruikt om hele oppervlaktes op te lappen die verrot zijn. Daarvoor is het niet geschikt. Je ziet dat echter niet meteen want het kan mooi glad afgewerkt en gespoten zijn. Met een magneet kun je meteen merken of achter die glanzende lak dikke plamuurlagen zitten of niet. Lees hier verder als je nadenkt over het (laten) restaureren van je Kever.

Tip: In het algemeen is het handiger om een Kever te kopen die goed in zijn plaatwerk en in de lak zit met een matige motor, dan omgekeerd. Plaatwerk voor de Kever is niet duur en goed verkrijgbaar, maar - tenzij je het zelf doet - duur om te laten herstellen door een professionele garage en e.e.a. vervolgens te laten spuiten. De motor is naar verhouding "goedkoop". En aan de motor kun je vaak ook nog wel stapsgewijs dingen aanpakken: een nieuwe bobine, een nieuwe carburateur enzovoort.


Waar wil ik een Kever kopen?

Bij een particulier? Op Marktplaats? Via een keverclub? Bekijk hier de mogelijkheden en hun voor- en nadelen.






Check de historie van de auto

Informeer naar de vorige gebruiker(s). Van een liefhebber? Lang stilgestaan in de garage? Dagelijks gebruikt? Is er veel aan de auto veranderd? Wat is de onderhoudsgeschiedenis? Vraag naar foto's en rekeningen van eerdere reparaties of restauraties. Je kunt ook naar een recent taxatie rapport vragen. Het bedrag is een indicatie voor de verzekeringsmaatschappij, het is zeker niet hetzelfde als de verkoopwaarde van de Kever. En het is natuurlijk slechts een momentopname. De taxateur doet een visuele controle volgens bepaalde voorschriften. Maar hij kan natuurlijk niet binnenin de binnenschermen en kokerbalken kunnen kijken om te zien hoe het met de roest staat. Kortom: Een taxatie is altijd zinvol, maar niet beslissend. Een goed alternatief is een aankoopkeuring door een gespecialiseerde Kevergarage.


APK keuring aanwezig?

Een verse APK keuring is een eerste indruk. Maar het is maar een momentopname en dan alleen nog van de punten waar de APK op keurt, en dat is vooral op veiligheid. Het zegt dus zeker niet alles. Kijk goed op het APK keuringsbewijs of er punten zijn die binnenkort aandacht behoeven. Voor auto's van 1960 en ouder is de APK-keuring vervallen.



We gaan de Kever bekijken! Neem iemand mee die er verstand van heeft

Het is zo ver! Je hebt een Kever op het oog. Je wilt hem meteen gaan bekijken! Neem iemand mee die er verstand van heeft. Die kun je vinden via een forum zoals www.keversite.nl.



 Wordt lid van de Keverclub of de Luchtgekoelde Volkswagen Club Nederland. Daar zitten veel mensen met ervaring die je iets kunt vragen en er zijn altijd leden die hun Kever verkopen. De kans dat je via hen een vertroetelde Kever van een liefhebber overneemt is wat groter, dan dat je je Kever van een willekeurige particulier of een willekeurig garagebedrijf overneemt. Maar ook hier moet je natuurlijk opletten. Onder de leden zijn ook Keverbezitters die met de beste bedoelingen hun autootje opgelapt of gerestaureerd hebben, maar dat door gebrek aan ervaring of vanwege de hoge kosten niet professioneel gedaan hebben.


Technische aandachtspunten


Strijd tegen de roest

Als je moderne auto's gewend bent zal je leven veranderen als je in een Kever gaat rijden. Dan kom je namelijk voor het eerst serieuze roest tegen. Kevers rijden èn roesten graag. Hoewel de Kever voor zijn tijd opvallend goed tegen roest bestand was, is het geen moderne auto natuurlijk.

In elke Kever zit roest. Dat hoeft niet dramatisch te zijn, want niet elke roestplek is - behalve dat het niet mooi is - meteen een probleem. Schrik er dus ook niet te veel van als je close-ups ziet op internet van roest, alsof je een duik maakt naar het wrak van de Titanic...

"Rust is not a crime." En zo is het. Zolang  roest niet op dragende delen
of het technisch noodzakelijke zit is er geen reden voor paniek...
Sommige voorbezitters hebben hun Kever een anti-roest behandeling laten ondergaan, vaak met producten als het bekende Tectyl, een zwarte, taaie substantie die onder de auto gespoten wordt en - in een andere versie - in de holle delen. Er zijn tegenwoordig ook heel andere merken op de markt hiervoor. Toch is een Kever die keurig "in de Tectyl staat" nog geen garantie dat dit goed gebeurd is. Verse lagen glimmend Tectyl kunnen (kunnen!) zelfs verdacht zijn.

Een nieuwe anti-roestbehandeling is alleen zinvol als de oude roest eerst verwijderd is. Anders roest je Kever onder de tectyllaag gewoon door. Veel Kevers hebben om die reden laswerk nodig of achter de rug: Delen van de carrosserie of de bodem zijn vervangen door nieuwe stukken staal. Lassen is geen klusje dat je eventjes in 5 minuten onder de knie hebt, dus het feit dat de slechte plekken in of aan de Kever die jij op het oog had "gelast" zijn, zegt nog niet alles!

Typische roestplekken van de Kever



Klik op het plaatje voor een vergroting. Hier zie je de nummers en hun verklaring:

[1] de reservewiel-bak ("bandenbak") en de bumpersteunen.
In de bandenbak blijft al snel vocht achter. Het plaatwerk daaronder rot dan weg. Hoeft geen enorm probleem te zijn, want hiervoor zijn nieuwe plaatdelen te koop. Er is zelf een compleet nieuwe bandenbak/neus. De plek waarin binnenin de auto de bumpersteunen aan het plaatwerk bevestigd zijn is een gevoelige plek.



Zie nummer 2 op de tekening. Rottigheid onder de ramen.
Mogelijk omdat de rubbers verdroogd zijn / vocht niet weg kon enz.

[2] kraalranden / randen onder de kleppen.
Een kraalrand is een opstaand randje op de carrosserie onder de koffer- of motorklep. Daarin zitten rubbers. Die rubbers kunnen wat verdroogd zijn, dat is niet zo'n probleem. Maar onder de kraalrand zit vaak roest of de kraalrand zelf is aangetast. Er zijn meerdere manieren om het probleem op te lossen, maar het is vooral een cosmetisch probleem.



[3] schuifdakje
Als je Kever een schuifdakje heeft, let dan extra goed op lekkage en roest. Het is een roestgevoelige constructie, ook omdat de afvoer deels binnendoor naar beneden loopt.

Zie nummer 4.

[4] scharnieren en onderkant portieren
Kijk eens of de deur goed opent en sluit en niet "uitzakt" als je hem beweegt. Dan is de plek bij de scharnieren aangetast.Voor de onderkant van de deuren is plaatwerk te krijgen, maar voor veel Kevers kun je ook compleet nieuwe deuren krijgen. Dit is overigens meer een cosmetisch probleem dan een probleem voor de constructie.





[5] verwarmingskanalen/kokerbalken, de bodem en de plek onder de accu
Deze holle delen vormen een dragend deel van je carrosserie maar ook de doorvoer voor de verwarmingslucht. Slim bedacht, maar niet slim wat roestvorming betreft. In de balken vormt zich condenswater en als dat niet weg kan, krijg je roest. De buitenkant van de kokerbalken kun je meteen zien natuurlijk, de binnenkant kun je zien door de vloerbekleding een stukje op te tillen. Pak de kokerbalken stevig beet en knijp er in. Als ze verrot zijn merk je het meteen (vaak aan de onderkant): alsof je een pak Bastognekoeken in elkaar knijpt.. .brrr... Nieuwe kokerbalken is typisch het APK-laswerk wat heel wat Kevers inmiddels moeten ondergaan. Dunne, doorgeroeste plekken in de bodem moeten uitgeslepen en vervangen worden. Bij veel Kevers vind je de accu onder de achterbank. Door lekkage van de accu of het morsen met accuzuur is dit vaak een slechte plek geworden.




Zie nummer 6 op de tekening.
Een typische Keverroestplek.
Niet zo schokkend op zich, maar vaak
zit er een hoop narigheid achter
[6] Onderkant achterpaneel en kriksteunen.
Vaak behoorlijk doorgeroest. De kriksteunen zijn vaak verroest of verzwakt. Het is af te raden om ze te gebruiken!












 
Zie nummer 7. Uiteinde van de regengoot
wil ook wel eens roesten. Ook het luchtrooster
(zie nummer 8) begint al
[7] Uiteinde regengoot, "oortjes" en spatborden
De regengoot (opstaande randje op het dak) eindigt bij de motorklep. Het uiteinde is soms aangetast. Heeft je Kever oortjes (banaanvormige luchtroostertjes) direct achter de achterruit? Dat is een van de beruchtste roestplekken. Met de juiste aandacht kan het opgelost worden. De spatborden zijn vrij  makkelijk te vervangen, al moeten ze wel precies passend gemaakt worden.


Zie nummer 7. Het "oortje" is roestgevoelig.
[8] Luchtrooster
Door de dunne spijltjes heen zuigt de motor lucht aan. Die dunne spijltjes zijn soms verroest.







Andere aandachtspunten
  • Algehele indruk: Netjes? Verwaarloosd?
    Is het "hemeltje" (plafondbekleding van de auto) netjes of helemaal geel? Zijn de zonnekleppen nog in goede staat? Hoe is de bekleding in het algemeen?
  • Kilometerstand: niet zo belangrijkBij een moderne auto belangrijker om op te letten dan bij een oldtimer. Deze stand kon/kan gemakkelijk verdraaid worden en je weet in veel gevallen niet hoeveelste (ruil)motor er in de Kever zit. Enne... de kilometerteller van mijn 66-iger Kever gaat maar tot 99.999 en begint dan weer opnieuw. Dus hoe vaak is het klokje rondgegaan? Of ergens in een grijs verleden stiekem teruggedraaid? Moeilijk te zeggen.
  • Wat is origineel, wat niet?
    Zijn er onderdelen vervangen? Welke? Originele onderdelen gebruikt of nieuwe? Let ook eens op de bedrading: Die mag niet poreus zijn. Zie je kabels opeens van kleur veranderen dan is er mogelijk aan gerepareerd.
  • Remmen
    Bekijk bij de modellen met remtrommels (trommelremmen inderdaad, zoals op je fiets) of ze droog zijn. Als dat niet het geval is dan is er mogelijk iets lek. Bij de modellen met schijfremmen let je op groeven (niet te veel en niet te groot) of blauwe verkleuringen, die het einde van de remmen aankondigen
  • Banden
    Profiel? Hoe oud zijn de banden? (Banden die ouder dan pakweg 8 jaar zijn kunnen verdroogd zijn).
  • Proefrit
    Ga een eindje rijden en laat op een rustig weggedeelte het stuur even los. Kijk of de Kever makkelijk schakelt en of hij al rijdend uit zichzelf netjes rechtuit wil. Test de remmen en kijk of hij netjes rechtuit rijdend remt (dus niet schuin trekt). Maak of een open stukje flinke bochtjes (slalom) en kijk of de auto door blijft deinen of niet. Zo ja, dan zijn de schokbrekers misschien aan vervanging toe. Doen alle schakelaars het? (ruitenwissers, ruitensproeiers, verlichting, verwarming)
  • De motor
    De motor hoort mooi regelmatig te draaien. Zie je kleine rookpluimen als de motor draait? Dan lekt hij mogelijk olie. Hoor je vreemde tikken als de motor stationair draait? Is de uitlaat dicht? Zijn de slangen netjes? (niet poreus).
  • Lekkages
    Let op verse druppels olie of remvloeistof, dus kijk zeker ook even met een lampje onder de auto.


9 opmerkingen:

Anoniem zei

Bedankt voor deze nuttige tips!

groet,
Bart (Utrecht)

Anoniem zei

Beste Paul,

Bedankt voor de fijne tips! Mijn kever zoektocht kan beginnen.

Hartelijke groet,
Aisha

Anoniem zei

Bedankt voor de tips heel bruikbaar gr janneke

dakisolatie aanbrengen zei

bedankt!

Anoniem zei

Super tips, vooral de verwarmings kanalen, wil graag een kever maar moet geen bodemloze put worden. Erin rijden vind ik leuker dan met een las apparaat in mn handen staan.

Bas Bergen op Zoom

Anoniem zei

Thanks Paul ,

Hier heb ik wat .
Er waren een aantal dingen die ik al wist maar ook een aantal nieuwe .
Op deze manier kun je je zelf al veel ellende besparen .

Grt. Celly .

Anthony Abbes zei

Thx voor je artikel. Alles netjes afgeprint. checklist gemaakt.
Eenvoudige tips die er voor zorgen dat je die kat in een zak niet mee naar huis neemt :)

Stef uit Nieuwkerken-Waas

Anthony Abbes zei

Thx voor je artikel. Alles netjes afgeprint. checklist gemaakt.
Eenvoudige tips die er voor zorgen dat je die kat in een zak niet mee naar huis neemt :)

Stef uit Nieuwkerken-Waas

Maxboon Boon zei

Ooh wat fijn om even wat tips mee te krijgen voor je naar een kever gaat kijken.
Ik heb veel las ervaring en spendeer mijn tijd liever aan genieten van mijn oldtimertje dan er de hele zomer onder te liggen.
Bedankt voor de informatie.