Welkom!

OK, dus je wilt dolgraag zo'n mooie Volkswagen Kever kopen! Liefde op het eerste gezicht! Maar je weet er eigenlijk nog bijna niks van... En je bent al helemaal niet zo'n techneut... Dan is dit jouw site! TIP: Kijk ook eens op de site over mijn eigen 66iger Kever

23 juli 2009

Stalling

.
Als je geen eigen garage hebt zul je een stalling overwegen voor je Kever.

Beter binnen

Het is geen toeval dat je in de winter vrijwel nooit een oldtimer op de weg tegenkomt. Bedenk dat auto's uit die tijd niet zo goed tegen roest behandeld werden als auto's van nu. Als je geen eigen garage of carport hebt zul je daarom een stalling overwegen of vaker aandacht aan de lak, het conserveren van de holle ruimtes en aan de chassisbodem moeten besteden. Maar het is ook weer niet zo dat je Kever na een jaartje buiten al een hoopje roest is ofzo. Geen paniek dus als je hem niet altijd binnen kunt zetten.



Onder een speciale autohoes buiten, kan dat ook?

Een autohoes is handig, maar geen ├ęchte oplossing. In het eeuwige gevecht van de mens tegen de roest zijn enkele regenbuien niet het grote probleem  Het is de hoge luchtvochtigheid - zeker ook in ons land - en het voortdurend nat worden van condens en weer opdrogen wat auto's langzaam aantast.

Nu is de ene hoes de andere niet (sommigen zijn volgens de fabrikant zelfs "ademend"), maar toch: Als een auto buiten onder een hoes staat zit er onder die hoes al snel vocht wat in de zon opwarmt en niet zo makkelijk weg kan. Een ander nadeel is vuil. Als je auto niet brandschoon is schuur je met de binnenkant van de hoes over de lak, elke keer als je hem over de auto heentrekt. Allemaal niet schokkend, maar goed is het niet. Windvlagen zijn gek op autohoezen en willen er graag mee aan de haal. Er zit een elastiek aan de onderzijde, maar soms is dat niet strak genoeg. Dan moet je nog een dun touwtje om hoes+auto doen.
Een ander verhaal is een speciale stofhoes voor gebruik binnen, die je in een stalling over de auto heen doet. Dat doe je maar een enkele keer en het scheelt in de schoonmaak.


Een garage kopen of huren...

... kan een dure grap zijn. In Zoetermeer (waar ik woon) betaal je pakweg 6.000 Euro voor een carport, 10.000 Euro voor een garagebox onder een flat en zeker 20.000 Euro voor een echte garage met electra. Huren kan ook: vanaf 125 Euro per maand en alleen met een jaarcontract. Voor wie aan zijn auto wil klussen is electra een must. En het kan ook handig zijn om je accu daar ter plekke op te laden via een speciale lader.

Shurgard en dergelijke opslagbedrijven?

Dat kost een dikke 300 Euro per maand voor een box ter grootte van een auto... Kortom: een te dure oplossing die geen oplossing is...

Bij een Kevergarage

Diverse kevergarages bieden stallingsmogelijkheden aan. Je betaalt pakweg 50-100 Euro per maand. Voordeel is dat ze daar ook meteen onderhoud kunnen plegen.

Bij "de boer"

Bij de boer kan een mooie en goedkope oplossing zijn, maar kijk wel even goed hoe je auto daar staat. Kun je er bij wanneer je wilt? Stof is niet zo'n probleem, maar staat hij droog genoeg in die schuur? Lopen er veel mensen langs met gereedschap of andere spullen? Je wilt natuurlijk dat hij onbeschadigd de stalling weer uitkomt. En als je aan je auto wilt klussen zul je dat zeker ook vooraf met de boer moeten bespreken.

2 opmerkingen:

Nette zei

Beste Paul,

Dankjewel voor je artikel over stalling van de Kever. Heeft het zin je Kever in een onverwarmde garage te plaatsen? Aangezien het daar ook klam/vochtig kan zijn.

Groet,
Nette

Paul Goossen zei

Dat heeft zeker zin, aangezien hij dan niet in weer en wind staat (en ook geen vogelpoep krijgt, wat pas echt een gemeen goedje is!). Er komt vooral ook niet (bijna) dagelijks een laag condens op die dan weer droogt. Niet al te droog of al te vochtig stallen is volgens mij het belangrijkst. Te warm zorgt er voor dat rubbers e.d. sneller uitdrogen. Ik ben zeker geen deskundige op dit gebied. En voor de rest: ook een Kever is uiteindelijk vergankelijk...