Welkom!

OK, dus je wilt dolgraag zo'n mooie Volkswagen Kever kopen! Liefde op het eerste gezicht! Maar je weet er eigenlijk nog bijna niks van... En je bent al helemaal niet zo'n techneut... Dan is dit jouw site! TIP: Kijk ook eens op de site over mijn eigen 66iger Kever

11 mei 2008

Onderhoud en onderdelen


Onderhoud

Auto's uit vervlogen tijden waren vaker in de garage dan auto's van nu, die vaak tienduizenden kilometers kunnen rijden zonder tussendoor ooit de garage te hoeven zien.

Groot voordeel van de Kever als oldtimer is dat er heel veel onderdelen makkelijk verkrijgbaar zijn die bovendien niet veel kosten.

De onderhoudsinterval is 5.000 kilometer, voor de wat jongere Kevers 7500 kilometer. Typisch klein onderhoud wat dan plaats moet vinden is het controleren van de contactpunten (dit heeft met de ontsteking te maken), de afstelling van de klepspeling en het vervangen van olie. Dit zijn klusjes die ook beginners na enige oefening zelf kunnen doen.

TIP: Een aardig boek voor het zelf leren onderhouden van de je Kever is bijvoorbeeld De VW Kever. Eigenschappen, onderhoud en reparatie van Atte Roskam. Maar er zijn nog meer titels op de markt, kijk op de pagina Gadgets & Boeken

Houd in het algemeen rekening met extra onderhoud en soms serieuze restauratieklussen. De overgebleven Kevers rijden na al die jaren diep in "blessuretijd" rond. Er is vaak al van alles aan opgelapt, en ooit moet er toch het een keer van komen: dingen grondig vervangen, het echte laswerk.

Zelf doen = geld besparen

Ben je technisch handig of wil je dat leren? Dan kun je hier véél kosten besparen. Het onderhoud is relatief eenvoudig en er  zijn veel onderdelen en handboeken en websites vol liefhebbers die elkaar steunen. Als je niet zelf kunt sleutelen, bedenk dan: Hoeveel geld heb ik te besteden voor onderhoud? Die kostenpost kan flink oplopen.

... of onderhoud laten doen door een gespecialiseerde Kevergarage
Een modern garagebedrijf heeft niet meer de deskundigheid en onderdelen in huis voor je luchtgekoelde Kever. Daarom staan ze daar niet te trappelen om zo'n autootje te onderhouden. Als je zelf niet wilt of kunt klussen wil je kunnen terugvallen op een gespecialiseerde Kevergarage. Daarvan zijn er gelukkig heel wat in ons land, verspreid over het hele land. Zij maken het mogelijk dat je ook vrijwel zonder technische kennis van je Kever kunt genieten.

Oliepeil meten en olie bijvullen

Met name de olie is een punt van speciale aandacht. Controleer zéér regelmatig je olie! De Kevermotor heet dan wel een luchtgekoelde motor te zijn maar gebruikt de motorolie niet alleen om te smeren maar ook om te koelen. Zorg dus altijd dat je olie netjes tot aan het streepje gevuld is. (te veel is ook slecht overigens!)

Het is belangrijk om te volgen of je auto veel olie verbruikt. Onderaan de auto - onder het carter om precies te zijn - zie je soms een paar druppels hangen. Dat is op zich niet vreemd, want door het uitzetting van het metaal en ouderdom van de pakkingen - afdichtende ringen en rubbers tussen metalen onderdelen - kan het op een gegeven moment een beetje "zweten" of "lekken". Dit mag hooguit een paar druppels zijn, anders is het een teken dat er meer aan de hand is.

Op de foto [klik voor een vergroting] kun je zien waar je het oliepeil meet (altijd bij een koude motor) en waar je olie bijvult. Doe rustig aan met bijvullen, want anders zit er te veel in, en dat is slecht.


Welke olie heeft mijn Kever nodig?

In totaal zit er 2,5 liter olie in je Kevermotor. Je hebt voor een standaard Kevermotor ouderwetse, minerale olie nodig. Type: multigrade 10W40 of 20W50.  

Die olie moet zeker één keer per jaar vervangen worden of elke 5.000 kilometer, ook omdat er geen oliefilter is (zoals bij een moderne auto) maar slechts een zeef. Daardoor blijven verbrandingsresten en andere prut langer in het carter rondzweven.

Onderdelen

Voor de meeste Kevers zijn volop gebruikte, dus originele onderdelen te krijgen. Er zijn er ruim 21 miljoen van gemaakt, dus dat betekent een grote voorraad gebruikte onderdelen.Daarnaast worden er veel nieuwe reserveonderdelen gemaakt, vaak in meerdere kwaliteiten en prijsklassen. Motoren worden indien nodig gereviseerd of vervangen door een ruilmotor.

En voor wie zijn of haar Kever tot een kunstwerk of racemonster wil maken zijn er ook volop mogelijkheden. Kortom: De Kever is voor een oldtimer misschien wel de "betaalbaarste", omdat er nog / weer zoveel onderdelen voor gemaakt worden.

Nieuwe onderdelen: niet altijd beter

Ga er bij de nieuw gemaakte onderdelen niet blind van uit dat ze altijd hetzelfde zijn als de oorspronkelijke. Er zijn verschillen in materiaalkeuze, afwerking, pasvorm enzovoort. Professionele kevergarages werken het liefste met de oude, originele materialen en knappen die op, dan dat ze blind naar "imitiatie" grijpen. Maar dat is ook per onderdeel heel verschillend. Zo zijn bijvoorbeeld de oude, originele spatborden veel dikker en van een puurder staalgehalte dan de moderne. Bij twijfel: Vraag om advies!

Tip: hoe een Kever eigenlijk in elkaar zit - en wat welke onderdelen ongeveer kosten - kun je eens kijken in de diverse webwinkels. Door de uitleg bij de artikelen (bijvoorbeeld op de site van leveranciers als Paruzzi) kom je al veel te weten. Je weet dan ook welke nieuwe onderdelen volop te krijgen zijn en welke niet. In het algemeen zijn onderdelen van Kevers goed te verkrijgen, maar:

Soms duur en schaars...

Voor de oudste kevers - de "veteranen", pakweg de brilkevers en de ovaaltjes tot en met 1959 - zijn de originele, oorspronkelijke onderdelen duurder en soms moeilijker te vinden dan voor je jongere Kever. Dit is vooral van belang voor de mensen die hun Kever in oorspronkelijke staat willen houden. Mensen die van 100% origineel houden, zijn soms bereid om flink in de buidel te tasten als er bij staat "NOS" ("nieuwe en ongebruikte staat" oftewel "new old stock"). Het gaat dan om originele maar nog ongebruikte onderdelen. Dat kan mooi spul zijn, maar als iets tientallen jaren ergens opgeslagen heeft gelegen wordt het er natuurlijk ook niet beter van.

3 opmerkingen:

Robert Otten zei

Hallo Paul,

Ik altijd een liefhebber van kevers geweest en ben nu woonachtig in noord zweden.
Had nog vele oude onderdelen in een garagebox staan waar ook de kever van mijn vader in stond.
Een kever van 1957. we hebben de garage helemaal geleegd en de kever hat er ook al ongebruikt ca 25 jaar gestaan.
De kever wordt nu gerepareerd en als hij klaar is ben ik weer de echte keverrijder want mijn vader wil er niet meer in rijden,(heeft op zijn vakantie in hongarije problemen mee gehad en de kever werd opgehaald en naar nederland gebracht want ze hadden in hongarije niet de reservedelen die ze nodig hadden voor reparatie.
Nou nu maar afwachten of hij weer io komt. ik hoop het natuurlijk.en dan ga ik hem eerst proberen in Nederland.bij mijn ouders in de lutte (in buurt van oldenzaal)

met vr. groet,

Robert Otten

Henkpos zei

Leuke site Paul.

(ik zat het oliefilter te zoeken.....)

bedankt,

Henk

ruben overkamp zei

Hallo ik heb sinds kort een kever 1303 gekocht van b.j. 1973 met bolle voorruit met olifant poten.
Aan deze auto moet wel het een en ander aan gebeuren.
zo wil ik de auto eerst beter aan het lopen hebben. de vorige eigenaar heeft de auto maar kort in eigen bezit gehad. hij was van plan om een nieuwe olie koeler te plaatsen en heeft deze ook gekocht.
Mijn vraag is hoe vervang je deze olie koeler
waar moet je op letten of is er een handleiding ?