Welkom!

OK, dus je wilt dolgraag zo'n mooie Volkswagen Kever kopen! Liefde op het eerste gezicht! Maar je weet er eigenlijk nog bijna niks van... En je bent al helemaal niet zo'n techneut... Dan is dit jouw site! TIP: Kijk ook eens op de site over mijn eigen 66iger Kever

02 mei 2018

Wat kost een Kever?

Een "gewone" oldtimer zoals de Kever is relatief goedkoop in de aanschaf, maar de kostenteller begint pas echt te lopen ná de aanschaf. 

De vraagprijs wordt bepaald door 

  • de staat van onderhoud
  • de technische kwaliteit van de auto
  • schaarsheid van model en uitvoering 
  • de historie van de auto: Indien helemaal bekend met originele papieren en dergelijke
  • als de auto zijn eerste motor nog heeft ("matching numbers") 
  • "wat de gek er voor geeft".


Gangbare prijzen


  1. De oudste Kevers (van voor 1958), dus de brilkever en het ovaaltje zijn zeldzaam en duur. In topstaat (dus helemaal origineel en zonder gebreken van belang of professioneel gerestaureerd) kosten deze met gemak 10.000-30.000 Euro of nog meer, waarbij de brilkever als oudste Kevermodel inmiddels goud geld kost. 
  2. In Duitsland geproduceerde Kevers tussen ongeveer 1959 en 1977
    Deze kosten in topstaat (dus helemaal origineel en zonder gebreken van belang of professioneel gerestaureerd) ongeveer 6.000 tot 10.000 Euro. In goede, rijklare staat - als er dus wat kleine dingen aan moeten gebeuren - tussen de 5.000 en 7.000 Euro. 
  3. Een "Mexicaan"
    Met een Mexicaan bedoelen we een Kever die in Mexico gemaakt is en ingevoerd is naar Europa vanaf het moment dat de Keverproductie in Europa stopte in 1978.
    Deze zijn soms wat goedkoper dan een Duitse kever: aan hem kleeft altijd weer de naam minder van kwaliteit te zijn. Dat klopt maar ten dele: Het chroomwerk was duidelijk van een mindere kwaliteit en de Mexicaanse Kevers kregen af fabriek geen geweldige antiroest behandeling mee. Laat dat je er niet van weerhouden om een goede Mexikaan op de kop te tikken. Beter "een Mex in goede staat dan een slechte Duitser". In goede staat lopen de prijzen voor een Mexicokever en een Duitse niet meer echt uiteen.
  4. Een "kluskever" ... heb je al vanaf enkele honderden Euro's tot 2.000 Euro. Dan moet je denken aan auto's waarvan de motor het niet doet, waar flink wat plaatwerk verangen moet worden, de bodem verrot is, enzovoort. Dan heb je het over een echt "roestoratie"-project! Er zijn liefhebbers die dit fantastisch kunnen, maar er zijn er ook die de klus beginnen maar om allerlei redenen niet af (kunnen) maken.
  5. Een cabrio-Kever
    Cabrio's golden ook toen als bijzondere luxe, dus tel voor een originele cabrio (dus niet een Kever waar later het dak van verwijderd is) makkelijk zo'n 5.000 Euro bovenop de gemiddelde prijs van een Kever uit hetzelfde bouwjaar.

Een redelijke Kever

.... koop je voor zo'n 6.000 Euro. Hier is met kleiner werk te rekenen, zoals wat laswerk of de lak is niet meer zo goed. Vanaf 6.000 Euro mag je verwachten dat hij echt helemaal rijklaar is en er hooguit wat kleine dingetjes moeten gebeuren. Onderhuids kan het er een stuk slechter uitzien dan aan de buitenkant. Dat is niet altijd goed te beoordelen, zeker niet als je alleen even om de auto heen kunt lopen. Heb je meer te besteden en/of wil niet zelf klussen of de auto laten restaureren: Geef dan meer uit aan een goed gerestaureerde Kever van een betrouwbare verkoper.

Nogmaals: Dit is echt maar een grove schatting.

Meer niet. Er zullen mensen zijn die veel hogere of lagere bedragen voor Kevers betaald hebben. Er worden soms de gekste bedragen gevraagd èn neergelegd voor Kevers die dat niet waard zijn. Net als overal: het is ook wat de gek er voor geeft...

Kosten na de aanschaf...

De aanschafprijs van een "oldtimer" is in veel gevallen laag in vergelijking tot moderne auto's. Het venijn zit hem in de kosten die beginnen te lopen na de aanschaf:
  • Er moet vaker onderhoud gepleegd worden, soms zijn onderdelen duur en ooit moet er echt iets gerestaureerd worden. Als je dat zelf kunt kun je natuurlijk veel kosten besparen. Zoals bij elke auto kan achterstallig een hoop kosten opleveren of zelfs je leven kosten (rondrijden met slechte remmen...).
  • Eventuele stallingskosten. Oude auto's kunnen niet zo goed tegen roest als nieuwe...
  • De verzekeringskosten zijn erg laag in vergelijking tot moderne auto's.
  • Op benzine kun je natuurlijk nog wel bezuinigen, maar de Kever lust natuurlijk wel een slok in vergelijking tot moderne auto's. En aan de andere kant: Als je een Kever hebt wil je er natuurlijk ook van genieten door er lekker mee te rijden, toch?

1 opmerking:

Eric Frings zei

Beste Paul,

Mooie site, echter een aandachtspunt: betreft je opmerking mbt mexicokevers: deze zijn niet opgebouwd uit slechter staal, hooguit de kwaliteit chroomdelen ( van fabrikant chromex) was daar altijd minder. Het is en blijft, hoe dan ook, een hardnekkige mythe, die iedereen rondvertelt over slecht staal. Opmerkelijk is het zelf, dat vanaf 1975 er plaatwerk van Mexico naar Duitsland werd getransporteerd. Duitse ingenieurs zouden het uit imago gronden nooit hebben goedgekeurd als het materiaal slecht was dat ze invoerden uit Mexico.

Het is wel een feit dat de Duitse kevers een betere antiroest behandeling kregen (afwerking lasnaden en kieren veel gedetaileerder, laat staan dat er verschil was in het Duitse lakwerk tov Mexico en eventueel het wel aanbrengen van vet en dinitrol). In Mexico werd vaak kit gebruikt, die er voor zorgt dat een auto sneller gaat roesten in de holle ruimtes (bv de oortjes achter de zijramen). Dat heet rationaliseren, oftwel processen vereenvoudigen en kosten verlagen. De kwaliteit kan daardoor minder worden. Hoe dan ook een besparing van enkele honderen dollars in Mexico. VW rationaliseerde destijds graag zijn productiemethode bij het produceren uitloop modellen om zijn kosten te drukken. Vooral in derde wereld land Mexico destijds natuurlijk een economisch motief om concurrend te zijn. Dit alles zorgde voor het roesten, niet het staal.

Ik weet niet of je iets wilt met deze info mbt de formulering op je website zoals het nu er staat. Doe er je voordeel mee, het is een mooie site.

reekel@hotmail.com