Welkom!

OK, dus je wilt dolgraag zo'n mooie Volkswagen Kever kopen! Liefde op het eerste gezicht! Maar je weet er eigenlijk nog bijna niks van... En je bent al helemaal niet zo'n techneut... Dan is dit jouw site! TIP: Kijk ook eens op de site over mijn eigen 66iger Kever

11 april 2018

Zo start je een Kever

Een Kever start je wat anders dan een moderne auto. Een koude Kevermotor moet je anders starten dan een warme.

Eerst even vooraf: Kevers van vòòr 1960 hebben een handbediende choke, met een bediening op het dashboard. Het onderstaande geldt alleen voor de Kevers van ná 1960, met een automatische choke. 


Starten met een KOUDE motor

Let op: Een koude motor is niet alleen een koude motor 's ochtends vroeg bijvoorbeeld. Als je de Kever na een uurtje rijden parkeert en na een uur weer gaat rijden is de motor ook weer "koud".

1. De Kever heeft een half-automatische choke. Je ziet hem niet op je dashboard, hij zit op de carburateur. Bij een koude motor moet de choke aangezet worden door het gaspedaal eerst één keer hélemaal in te trappen en dan weer los te laten. TIP: Heeft de auto meerdere dagen stilgestaan? Dan zit er weinig resterende benzine meer in de carburateur, want die is inmiddels verdampt. Trap het gaspedaal dan twee keer in, voordat je start. Er komt dan wat meer benzine naar de carburateur.

2. Draai de contactsleutel om. Een goed afgestelde motor springt nu meteen aan en draait netjes stationair. Alleen als je merkt dat hij wat blijft kuchen, geef dan een klein beetje gas bij, maar haal je voet meteen weer van het gas. De motor loopt met een extra rijk lucht-benzinemengsel (de choke staat namelijk aan).

Hier zie je wat er in de motor gebeurt (je kunt hier mooi zien dat de chauffeur twee keer het gaspedaal kort intrapt voordat hij de contactsleutel omdraait):



3. Rijd meteen weg, laat de motor niet "warmdraaien". Na een paar minuten gaat de choke vanzelf uit, daar merk je niks van.

4. Rijd in het begin rustig, dus op tijd schakelen en niet overmatig gas geven. De motor kan zo geleidelijk warm worden.

Starten met een WARME motor

Na pakweg twintig minuten rijden is je motor al aardig warm.Als je dan de motor uitzet en even later weer opnieuw wilt starten en wegrijden moet je er rekening mee houden dat er luchtbellen in de benzineleidingen en in de carburateur zitten, waardoor de motor niet meer zomaar start. Dat heet "vapor lock", een bekend probleempje bij oudere auto's. Daarom moet je een Kever "op zijn staart trappend" starten. Dat is nodig om de benzinepomp flink te laten werken en de luchtbellen uit de leidingen te verdrijven:

1. Druk het gaspedaal helemaal tot op de bodem in. (da's heel vreemd, ik weet het, maar zo moet het) en houd hem daar vast.
2. Houd het gaspedaal ingetrapt en draai de contactsleutel om.
3. Je hoort de startmotor rondgaan. Veel langer dan je in een moderne auto ooit hoorde misschien. Je vraagt je af: Gaat dit wel goed? Houd toch echt het gaspedaal even helemaal ingetrapt en de contactsleutel ook gewoon zo. Na een paar seconden met uche-uche-uche-uche startgeluid kun je je voet iets optillen en springt de motor aan. Natuurlijk met meteen flink wat toeren. Niet van schrikken dat is normaal, zie het als een blije begroeting van je Kever himself.
4. Haal je voet dan meteen helemaal van het gas af. De motor komt tot bedaren en je bent klaar voor het vervolg van je Kevertour. Tip: Bij een echte hete motor (bijv. na snelwegrijden) duurt het wat langer dan bij een gewoon warme motor, je moet echt je neiging bedwingen om te gaan pompen met het gaspedaal, want dan verzuip je hem juist. Je ruikt dan ook veel (onverbrande) benzine opeens. Mocht dat gebeuren dan moet je een paar minuten wachten en het opnieuw proberen.

Als de Kever niet wil starten

... kan dat aan allerlei dingen liggen. Hier een paar "simpele" en veel voorkomende oorzaken. Ik ga er even van uit dat je zeker weet dat er voldoende benzine in de tank zit.

De accu geeft te weinig stroom
Dat kun je een beetje zien als de controlelampjes maar heel zwak of niet branden zodra je de contactsleutel omdraait. Ook is het een slecht teken als je de startmotor wel hoort ronddraaien maar veel te traag. Doe het licht het wel gewoon goed? Dan is je accu in elk geval niet het probleem.

Je contactslot / startmotor / startrelais is kapot
Hoor je de startmotor tijdens het starten niet ronddraaien? Dan is misschien het relais van de startmotor stuk of de startmotor zelf. Een relais wil nog wel eens blijven "plakken" door de warmte van de motor. Dat wil zeggen, dat het relais na het starten niet meer in zijn oorspronkelijke stand terugkeert. Daar merk je al rijdend niets van, totdat je na een pauze weer wilt wegrijden. Soms kun je een paar uur later wèl probleemloos wegrijden, omdat het relais weer door koelte terugschoot. Als het relais blijft hangen hoor je hooguit een korte klik (hoort zo!), maar verder niks. De tijdelijke oplossingstruc is om met een hamer een ferme tik op de startmotor/het startrelais te geven, zodat het relais binnenin weer loskomt. Vervolgens kun je weer gewoon starten. De startmotor kun je alleen onderlangs bereiken.  Op de onderstaande foto kijk je er nu eens van bovenop naar (de carrosserie en de motor zelf zijn verwijderd)



De benzinepomp is defect / De carburateur zit verstopt
De motor krijgt geen lucht/benzinemengsel en kan niet starten.

1 opmerking:

Anoniem zei

Dag Paul,

Je kan ook eens een gescheurde delco kap vermeldden, start de VW ook niet en kan je lang achter zoeken.

Ook vermelddenswaardig, is een slechte massa, als alle lampjes (richtingsaanwijzer, stoplicht, achterlicht) tegelijk aangaan (lesje uit het verleden, toen ik mijn 1303 hiervoor bij een garage had binnen gedaan en een rekening van destijds 10.000 bfr. kreeg omdat men zogezegd mijn hele bedrading was nagegaan).

Verder de punten waar men dient op te letten als men een Kever zou kopen, met andere woorden, de plaatsen waar deze gewoonlijk doorroest.

Verder is dit een interessante blog voor de beginner.

Met vriendelijke groet,

Bald