Welkom!

OK, dus je wilt dolgraag zo'n mooie Volkswagen Kever kopen! Liefde op het eerste gezicht! Maar je weet er eigenlijk nog bijna niks van... En je bent al helemaal niet zo'n techneut... Dan is dit jouw site! TIP: Kijk ook eens op de site over mijn eigen 66iger Kever

03 mei 2018

Geschikt voor dagelijks gebruik?

.
De Kever werd gemaakt om mee te rijden en dat doet hij ook prima. Hij is - mits goed onderhouden -  vooral betrouwbaar en degelijk. Ook nu nog! Het optrekken en accelereren gaat wat trager dan bij een moderne auto, maar met beleid kom je ook in het verkeer van nu nog aardig mee.

DUS een mooi en goedkoop autootje voor dagelijks gebruik? 

Dat mag iedereen voor zichzelf beantwoorden. Maar houd rekening met de volgende punten als je echt veel met de Kever op stap wilt:
  • Bij de oudste Kevers (brilkever, ovaalkevers) kom je aan verlichting behoorlijk te kort. Die mini knipperlichtjes en achterlichten zijn een soort veredelde kaarsverlichting. Kortom: om hem dan dagelijks te - moeten - gebruiken, ook bij donker of slecht weer is niet praktisch en veilig. 
  • Snelheid: Tot 100 km per uur kom je goed mee in het verkeer. Voor veel Kevers is dit ook de maximale "kruis en topsnelheid", zoals dat zo mooi heette in de folder. Voor andere Kevers is dat 120 km per uur, maar dat betekent ook aardig wat extra herrie en verbruik. Accelereren boven de 80 km/u stelt niet zo veel voor met een Kever. "Even" inhalen op de snelweg vergt een goede planning, anders blokkeer je achterliggers. Je zult in de meeste gevallen willen onthaasten en tussen je caravan- en vrachtwagen vrienden op de rechterbaan tuffen. Lekker ontspannen is het motto!  Je kunt in een Kever een motor met meer vermogen inbouwen, dat zal wel wat helpen, maar daarmee heb je de auto nog niet veranderd in een moderne, veilige auto.
  • Het gezellige pruttelende motorgeluid van Kever is een symfonie op zich. Diehard puristen willen geen auto-radio, want dat verstoort dit mooie geluid. Maar het geluid is natuurlijk wel veel luider dan auto's van nu en na lange stukken op de snelweg kan dat behoorlijk gaan vermoeien. Tot 80 km per uur is het stukken beter te doen.  
  • Remmen: Je goed onderhouden Kever remt hard genoeg, geen zorgen. Maar rembekrachtiging heb je niet, dus je moet er echt op tijd met je voet bij zijn en soms stevig trappen. Moderne auto's kunnen veel harder remmen. Filerijden en telkens (snel) moeten stoppen: Het kan wel, maar het vermoeit meer dan in een moderne auto      
  • Ontwaseming: Pas bij de Kevers van de jaren '70 begint dit wat voor te stellen. De klapraampjes in de voorruiten zijn overigens heel praktisch en zorgen voor ventilatie zonder tocht.
  • Verder is de Kever natuurlijk niet zo veilig als een moderne auto. Je kunt veiligheidsriemen inbouwen en wat meer afstand houden, maar dat was het dan wel. Ook zijn de spiegels een stuk kleiner, vooral bij de oudste Kevers. Daar heb je alleen een achteruitkijkspiegel en een spiegel aan de bestuurderskant. Je kunt een extra spiegel bijplaatsen.
  • Benzineverbruik: Moeilijk om precies aan te geven, maar ongetwijfeld rijden moderne auto's stukken zuiniger. 





Hoe doet een Kever het in de winter?

Het is mogelijk om ook in de winter te rijden met je Kever. Mits goed onderhouden en vooral regelmatig goed geconserveerd tegen roesten. Voordeel is dat hij luchtgekoeld is, dus geen zorgen over koelvloeistof, bevroren radiator enzovoort.

De verwarming van de Kever mag er wezen, maar verwacht van de oudere Kevers - pakweg voor 1970 - niet al te veel van voorruitontwaseming. Als het hard vriest moet je even met je oude bankpas de binnenkant van je voorruit schoonkrabben o;)

Vooral pekel is een aanslag voor je auto, deze zoutoplossing vreet zich letterlijk naar binnen. Daarom zie je zelden oldtimers in de winter rondrijden. Een flink aantal Keverbezitters houdt de auto in die tijd in de garage of stalling. Maar als je hem goed behandelt en onderhoudt en preventieve aandacht aan het roestprobleem geeft, kun je met de Kever ook in de winter zeker rijden. Dat deden ze vroeger immers ook! Bedenk wel dat je met achterwielaandrijving en zonder ABS flink kunt glibberen met het autootje...


Het is wel verstandig om je Kever zo veel mogelijk binnen te stallen. In moderne auto's zijn verzinkte en gegalvaniseerde onderdelen verwerkt en die kunnen veel beter tegen roest dan oldtimers. Maar dat is eigenlijk ook een compromis, want lang stilstaan is ook weer niet zo goed voor een auto (*zucht* - het is ook nooit goed, hoor ik je denken...). Als je de accu er niet uithaalt en die met een zogenaamde druppellader in conditie houdt gaat die na een tijdje kapot. Een accu verliest 1% van zijn capaciteit per dag. Dus op dag 2 is dat 1% van de 99%, op dag 3 1% van 98%, kortom: steeds sneller. Ook bezinken vuildeeltjes in de benzinetank en in de motor en drogen pakkingen uit. Af en toe een half uurtje rijden is het beste voor je auto.

1 opmerking:

Mark zei

Wat een leuke blog met een hoop informatie. Zeker de moeite waard om te lezen!