Welkom!

OK, dus je wilt dolgraag zo'n mooie Volkswagen Kever kopen! Liefde op het eerste gezicht! Maar je weet er eigenlijk nog bijna niks van... En je bent al helemaal niet zo'n techneut... Dan is dit jouw site! TIP: Kijk ook eens op de site over mijn eigen 66iger Kever

18 mei 2008

Kever weetjes

Wist je dat....

... de Kever meer dan 21.500.000 keer gebouwd is?
... de laatste Kever op 30 juli 2003 in Puebla, Mexico gemaakt is?

12 mei 2008

Kever looks

Behalve de originele, standaardmodellen zijn Kevers in de loop der jaren door hun eigenaars vaak van een speciale "look" voorzien. Hier een opsomming van deze looks. Er zijn natuurlijk ook allerlei tussenvormen denkbaar om een Kever naar je persoonlijke smaak om te bouwen.

De Cal-look
De Cal-look is de afkorting van California Look. Deze is ontstaan ergens eind jaren 60 bij Los Angeles, in Orange County, in de Verenigde Staten.



De auto's werden in de jaren '70 vooraan verlaagd en van een krachtiger motor voorzien. Verder verdwenen sierlijsten, zijruiten bestonden voortaan uit één deel en bumper maakte plaats voor T-bars. In de jaren 80 kwamen de bumpers weer terug. Het waren nur ronde bumpers. Ook gebruikte men stevige kleuren en vaak werden er stoelen uit andere auto's ingebouwd. Ook achteraan werd de auto nu vaak verlaagd. De laagprofiel banden samen met Porsche velgen (model Fuchs) gaf de auto een stevig gezicht. In de 90-er jaren gaat de Cal-look weer een beetje terug naar het begin.

Resto Cal-look
Ontstaan eind jaren 80, waarschijnlijk in Engeland. Het accent ligt meer op de looks uit de jaren "50 en "60 dan op de motor. In tegenstelling tot de Cal-look laat men het chroom zitten. Sterker nog: Waar mogelijk komt er chroom bij.



Om die reden zijn de chromen bumpers met "handdoekrekjes"(towelrail bumpers) heel geliedd. Een must zijn de dakdragers met houten latten. Daarop komen de oude koffers en andere sixties spullen mooi tot hun recht. De Kever krijgt two-tone kleuren of anders mooie (pastel)kleuren. Verder verlaagt men de Kever zo diep als maar kan.

Custom look
Typische "Alles mag" stijl. Deze stijl is zie je veel in Engeland, Amerika en Zweden. Een technische keuring (was) in die landen vaak niet nodig, dus kon je je Kever onbeperkt aanpassen. Dat gebeurde dan ook van Top Chop, (het korter maken van raamstijlen en het korter (lager) maken van de ramen, zodat de auto lager wordt), vleugeldeuren, tot Flip Front, alles kan. Ook op het gebied van velgen en motoren.

Dragster en race-look
De 1302 en 1303 zijn de geliefde kandidaten voor deze look, vanwege hun betere wegligging. Je vindt deze dragster voornamelijk op het circuit. Je zou kunnen zeggen dat de German look de straatversie is van de dragsters, maar de circuit versie pik je er zo uit door de massa's aan sponsorstickers. Deze racelookers komen aan bod als het voor een uithoudingsrace.

Dragsters zie je met name ook op de korte sprint, de 1/4 mijl, in diverse klasses. De motoren van deze looks zijn natuurlijk groot en/of opgevoerd.

German look
De look ontstond in - hoe kan het anders - Duitsland in de jaren "80. Het zijn vooral de nieuwere modellen, de 1302 en 1303 die voor deze look gebruikt werden. Zij beschikken over veerpoten vooraan waardoor er een uitstekende weglegging is.


De motor wordt vervangen door een flinkere versie, en de remmen worden ook daarop aangepast, vaak uit de Porsche collectie. Hetzelfde geldt voor de velgen, die vaak groter zijn (tot 18 inch). Ook het interieur krijgt Porsche elementen, variërend van stoelen tot dashboard en dashbooard meters.

De auto krijgt donkere kleuren of grijs metaal kleur gekozen en dit in combinatie met witte knipperlichten en rode of zwarte achterlichten. Het chroom van de koetswerk verdwijnt of wordt in een kleur gelakt. Soms worden ze vervangen door carbon exempplaren.

Oldschool look
Kevers van voor 1960 en Karmann Ghia's zijn in de deze look het meest geliefd . Het gaat hier vooral om snelheid. De koets, interieur en de kleuren blijven zoveel mogelijk intact, met chroom en al. Maar de bumpers worden vervangen door T-bars.

De motor wordt echter opgevoerd, met onderdelen uit de jaren "50. Ook komen er lichtmetalen velgen onder. De Kever wordt vooraan flink verlaagd, achteraan blijft hij origineel. "Nose down" heet dat.

Original-look
Kevers met een een af-fabriek uitstraling komen in aanmerking voor de de titel "original look". Toch kleden ook eigenaars van originele kevers hun auto soms nog aan met de opties die destijds bijbesteld konden worden. Voor zo'n aangeklede maar toch historische kever wordt vaak de naam "vintage" gebruikt, zeker als het om opties en onderdelen gaat die zelden voorkwamen.

Rat look
De naam zegt het al. De Kever moet een eerlijke, "afgeragde" indruk maken. Alleen de bumpers worden vaak door T-bars vervangen. De accesoires en lak blijven in oorspronkelijke staat en mogen er behoorlijk verweerd uitzien.

Hetzelfde geldt voor de velgen en de motor, al worden sommige motoren toch opgevoerd. De verlaging is "lager dan laag", zodat de Kever in een beetje woonwijk stapvoets over een drempel moet.




Motoren en motorgeluid

Wat voor motor zit er in een Kever?

Het soort motor van de Kever is in grote lijnen in al die jaren dezelfde gebleven. Het is een 4-cylinder luchtgekoelde boxermotor. Je hebt dus géén koelvloeistof, waterpomp of radiateur in een Kever. Een grote ventilator draait rond (en maakt dat typische Kevergeluid) en blaast onderin lucht langs de motor. Echt helemaal luchtgekoeld is de auto niet. Behalve door lucht wordt de motor ook door de olie gekoeld.  De oudste types Kevermotoren hadden zo'n 25 PK, de nieuwste 50 PK.

Het Kever-motorgeluid

Bij de luchtgekoelde boxermotor hoor je de ventilator achterin snorren en ook de uitlaat heeft een eigen geluid. Zeker bij de originele uitlaatpijpjes hoor je een fluitend geluid erdoorheen. Het is wel een stuk luider dan je van een moderne auto gewend bent, zoals eigenlijk alle auto's uit die tijd. Het is geen toeval dat je veel Kevers met een vaartje van zo'n 95-100 km/uur achter de vrachtwagens ziet rijden. Dat is een relaxte snelheid, die je niet alleen de herrie wat beperkt maar ook nog eens in het benzinverbruik scheelt. Ook blijft de olietemperatuur daarmee binnen de veilige grenzen.

Luister hier naar het mooie Kevergeluid:



Motorkap open - maar wat zie ik nu eigenlijk?

Als je nog nooit onder de motorkap van je moderne auto gekeken hebt en voor het eerst een Kevermotor ziet, heb je vaak geen idee van wat je daar nu eigenlijk ziet. Hier een voorbeeld (klik op de foto voor een vergroting) met de belangrijkste zichtbare onderdelen van de motor. Ze zijn gemonteerd op en om het motorblok, dat je niet kunt zien omdat het lager ligt en verstopt zit achter al die andere onderdelen. De zwarte "kast" waar je motor zich voor lijkt te bevinden is de behuizing van de grote ventilator, die koele lucht onderin langs de motor blaast.




Welk type motor heeft mijn Kever?

Het type motor kun je identificeren aan de hand van het motornummer. Vanaf 1 augustus 1965 staat er een letter voor het nummer van het motorblok. Daarmee kun je snel zien wanneer de motor ongeveer geproduceerd is. Wil je dat weten, kijk daarvoor in de tabellen onderaan deze pagina.




"Hé, mijn motor is uit een ander bouwjaar dan mijn Kever!"

Dat komt vaak voor. Omdat de motor vrij makkelijk uit de auto gehaald kan worden, hebben veel Kevers in al die jaren wel eens een ruilmotor gekregen, als de oude motor vervangen moest worden. Als je een Kever met "matching numbers" hebt, is dat zelf best wel bijzonder. De liefhebbers vinden dat extra belangrijk.





Het nummer van de motor kun je vinden onder onder de dynamo steun (zie plaatje ).

 
Het motornummer van mijn Kever 1300: F 1969841


Het kan zijn dat dit nummer verdwenen is, onleesbaar of doorgestreept. Mogelijk is het motorblok dan al eens gereviseerd geweest. Dat is ook het geval als er een X of twee pijltjes te zien zijn.

Motornummers voor en na 1965

Tot 1965 gebruikte men de nummers als identificatie van het type motor, daarna letters.

Vòòr 1965:

Motornummer
Cilinder inhoud
PK
Bouwjaar
077 683 - 379 470
1131
25
1945 - 1951
379 471 - 4 050 000
1192
30
1952 - 1965
5 000 001 - 9 800 000
1192
34
1960 - 1965


Vanaf 1965:

Letter
Cilinder
inhoud
ccm
PK
Bouwjaar
Bijzonderheden
D
1192
 34
8.65 -
 
F
1285
40
8.65 - 7.70
 
H
1493
44
8.66 - 7.70
 
E
1285
37
8.67 - 7.70
voor landen met beperkt
octaangehalte in de benzine
L
1493
40
8.67 - 7.70
Exportmodel
B
1584
47
8.68 - 7.70
VS
AB
1285
44
8.70 - 7.73
 
AC
1285
40
8.70 - 7.72
voor landen met beperkt
octaangehalte in de benzine
AD
1584
50
8.70 - 7.73
 
AE
1584
47
8.70 - 7.71
VS
AF
1584
46
8.70 - 12.77
voor landen met beperkt
octaangehalte in de benzine
AH
1584
47
8.71 - 1.76
VS
AR
1285
44
8.73 - 7.75
 
AK
1610
47
8.72 - 7.73
VS
AS
1584
50
8.73 - 1.80
 
AJ
1584
50
8.74 - 12.77
VS en Japan, L-Jetronic
ACD
1584
46
8.92 -
Injectiemotor en G-Katalysator

Wil je meer in detail weten wat de productiedatum van je motor is, kijk dan op deze pagina van onderdelenleverancier Paruzzi.

Wat kost een Kever?

Net zoals bij elke auto heb je te maken met kosten voor:
  • aanschaf
  • onderhoud
  • verzekering
  • wegenbelasting (alleen voor auto's jonger dan 25 jaar!)

Aanschafprijs

De prijs wordt bepaald door de technische kwaliteit van de auto en door schaarsheid van model en uitvoering. En natuurlijk door zoiets als "wat de gek er voor geeft". In jaaroverzichten als "De onschatbare klassieker" kun je richtprijzen vinden.




  • De Kevers van voor 1967, en al helemaal de brilkever en het ovaaltje zijn zeldzaam en dus duur. In topstaat kosten deze met gemak 10.000-20.000 Euro of nog meer, waarbij de brilkever als oudste Kever natuurlijk het meeste kost.
  • De Duitse Kevers tussen ongeveer 1965 en 1977 kosten in zeer goede staat (dus helemaal origineel en zonder gebreken van belang of professioneel gerestaureerd) ongeveer 10.000 Euro.
  • Een Kever uit Mexiko is vanwege de wat mindere staalkwaliteit goedkoper dan een Duitse kever, maar in goede staat lopen de prijzen niet meer zo uiteen.
  • Een kluskever heb je dan al vanaf pakweg 1.000-2.000 Euro. Dan moet je denken aan auto's waarvan de motor het niet goed doet, waar flink wat laswerk aan moet gebeuren, of bijvoorbeeld een motorklep of deur moet vervangen, waar de lak niet meer fraai is enzovoort.
  • Een redelijke Kever voor zo'n 2.000-4.000 Euro. Hier is met kleiner werk te rekenen, zoals wat laswerk of de lak is niet meer helemaal goed.
  • Een echt goede Kever vind je vanaf zo'n 4.000 Euro. Dan mag je verwachten dat hij helemaal rijklaar is en er hooguit wat kleine dingetjes moeten gebeuren.
Nogmaals: Dit is maar een hele grove schatting. Er zullen mensen zijn die veel hogere of lagere bedragen voor de bovengenoemde Kevers betaald hebben. Er worden soms de gekste bedragen neergelegd voor Kevers die dat niet waard zijn.

11 mei 2008

Welke kleur?


Welke kleur heeft mijn Kever nu eigenlijk?


Op deze pagina bij onderdelenleverancier Wolfsbürg West hebben ze alle kleuren lak en interieur voor je op een rijtje gezet.

Van wanneer is deze?

.
Hoe oud is deze Kever precies?


Als je wilt weten hoe oud je Kever is, kun je behalve naar "de buitenkant" (zie Soorten kevers) ook naar het kenteken en nog preciezer: naar het chassisnummer van je Kever kijken.

Verwarring: Modeljaar of bouwjaar?

Als je in een advertentie ziet staan: "Kever uit 1972 te koop" weet je nog niet precies wanneer hij gemaakt is. Er is altijd wat verwarring hierover en dat komt omdat de Volkswagen fabriek met modeljaren werkte. Die liepen van augustus tot en met juli. Tijdens de zomervakantie werd de productielijn omgebouwd naar het nieuwe modeljaar.

Voorbeeld: Een Kever uit modeljaar 1966 is dus gemaakt tussen augustus 1965 en juli 1966. Hij kan dus gemaakt zijn in het kalenderjaar 1965. Sommige mensen noemen dat ook het bouwjaar van de Kever terwijl het bouwjaar dus eigenlijk het modeljaar 1966 is.


Chassisnummer

Op deze pagina bij Paruzzi kun je aan de hand van het chassisnummer van je Kever nagaan in welk jaar hij van de band rolde.



Volkswagen werkte met productiejaren die liepen tot de vakanties begonnen. In de vakantietijd werd de productielijn dan aangepast aan de nieuwste verbeteringen aan de Kever. Het productiejaar 1966 liep bijvoorbeeld van augustus 1965 tot en met eind juli 1966.

    RDW-website

    Op de pagina's van het RDW, de Rijksdienst voor het Wegverkeer, kun je de kentekens van alle in Nederland geregistreerd auto's bekijken. Daar is ook te zien wanneer je Kever voor het eerst in Nederland op kenteken gezet werd. Als je daar ziet staan "20 augustus 2005" terwijl je Kever in 1970 gemaakt is weet je dat het om een auto gaat die geïmporteerd is uit het buitenland.

    Geburtsurkunde

    Bij het Volkswagen Museum kun je voor het bedrag van € 50,= een zogenaamde "Geburtsurkunde", een geboortebewijs, van je Kever aanvragen. Je kunt dan precies zien met welke motor (ook het motornummer), welke kleur en welke extra's je Kever geleverd werd. Ook kun je de dag zien waarop hij gebouwd is en de fabriek verliet. Maar: Niet altijd zijn alle gegevens nog terug te vinden omdat ze niet geregistreerd zijn destijds!


    Hierboven zie je een voorbeeld dat ik
    hier op het web vond.

    Forums & Facebook pagina's


    Nederlandstalig

    Engelstalig
    Duitstalig

    Onderhoud en onderdelen


    Onderhoud

    Auto's uit vervlogen tijden waren vaker in de garage dan auto's van nu, die vaak tienduizenden kilometers kunnen rijden zonder tussendoor ooit de garage te hoeven zien.

    Groot voordeel van de Kever als oldtimer is dat er heel veel onderdelen makkelijk verkrijgbaar zijn die bovendien niet veel kosten.

    De onderhoudsinterval is 5.000 kilometer, voor de wat jongere Kevers 7500 kilometer. Typisch klein onderhoud wat dan plaats moet vinden is het controleren van de contactpunten (dit heeft met de ontsteking te maken), de afstelling van de klepspeling en het vervangen van olie. Dit zijn klusjes die ook beginners na enige oefening zelf kunnen doen.

    TIP: Een aardig boek voor het zelf leren onderhouden van de je Kever is bijvoorbeeld De VW Kever. Eigenschappen, onderhoud en reparatie van Atte Roskam. Maar er zijn nog meer titels op de markt, kijk op de pagina Gadgets & Boeken

    Houd in het algemeen rekening met extra onderhoud en soms serieuze restauratieklussen. De overgebleven Kevers rijden na al die jaren diep in "blessuretijd" rond. Er is vaak al van alles aan opgelapt, en ooit moet er toch het een keer van komen: dingen grondig vervangen, het echte laswerk.

    Zelf doen = geld besparen

    Ben je technisch handig of wil je dat leren? Dan kun je hier véél kosten besparen. Het onderhoud is relatief eenvoudig en er  zijn veel onderdelen en handboeken en websites vol liefhebbers die elkaar steunen. Als je niet zelf kunt sleutelen, bedenk dan: Hoeveel geld heb ik te besteden voor onderhoud? Die kostenpost kan flink oplopen.

    ... of onderhoud laten doen door een gespecialiseerde Kevergarage
    Een modern garagebedrijf heeft niet meer de deskundigheid en onderdelen in huis voor je luchtgekoelde Kever. Daarom staan ze daar niet te trappelen om zo'n autootje te onderhouden. Als je zelf niet wilt of kunt klussen wil je kunnen terugvallen op een gespecialiseerde Kevergarage. Daarvan zijn er gelukkig heel wat in ons land, verspreid over het hele land. Zij maken het mogelijk dat je ook vrijwel zonder technische kennis van je Kever kunt genieten.

    Oliepeil meten en olie bijvullen

    Met name de olie is een punt van speciale aandacht. Controleer zéér regelmatig je olie! De Kevermotor heet dan wel een luchtgekoelde motor te zijn maar gebruikt de motorolie niet alleen om te smeren maar ook om te koelen. Zorg dus altijd dat je olie netjes tot aan het streepje gevuld is. (te veel is ook slecht overigens!)

    Het is belangrijk om te volgen of je auto veel olie verbruikt. Onderaan de auto - onder het carter om precies te zijn - zie je soms een paar druppels hangen. Dat is op zich niet vreemd, want door het uitzetting van het metaal en ouderdom van de pakkingen - afdichtende ringen en rubbers tussen metalen onderdelen - kan het op een gegeven moment een beetje "zweten" of "lekken". Dit mag hooguit een paar druppels zijn, anders is het een teken dat er meer aan de hand is.

    Op de foto [klik voor een vergroting] kun je zien waar je het oliepeil meet (altijd bij een koude motor) en waar je olie bijvult. Doe rustig aan met bijvullen, want anders zit er te veel in, en dat is slecht.


    Welke olie heeft mijn Kever nodig?

    In totaal zit er 2,5 liter olie in je Kevermotor. Je hebt voor een standaard Kevermotor ouderwetse, minerale olie nodig. Type: multigrade 10W40 of 20W50.  

    Die olie moet zeker één keer per jaar vervangen worden of elke 5.000 kilometer, ook omdat er geen oliefilter is (zoals bij een moderne auto) maar slechts een zeef. Daardoor blijven verbrandingsresten en andere prut langer in het carter rondzweven.

    Onderdelen

    Voor de meeste Kevers zijn volop gebruikte, dus originele onderdelen te krijgen. Er zijn er ruim 21 miljoen van gemaakt, dus dat betekent een grote voorraad gebruikte onderdelen.Daarnaast worden er veel nieuwe reserveonderdelen gemaakt, vaak in meerdere kwaliteiten en prijsklassen. Motoren worden indien nodig gereviseerd of vervangen door een ruilmotor.

    En voor wie zijn of haar Kever tot een kunstwerk of racemonster wil maken zijn er ook volop mogelijkheden. Kortom: De Kever is voor een oldtimer misschien wel de "betaalbaarste", omdat er nog / weer zoveel onderdelen voor gemaakt worden.

    Nieuwe onderdelen: niet altijd beter

    Ga er bij de nieuw gemaakte onderdelen niet blind van uit dat ze altijd hetzelfde zijn als de oorspronkelijke. Er zijn verschillen in materiaalkeuze, afwerking, pasvorm enzovoort. Professionele kevergarages werken het liefste met de oude, originele materialen en knappen die op, dan dat ze blind naar "imitiatie" grijpen. Maar dat is ook per onderdeel heel verschillend. Zo zijn bijvoorbeeld de oude, originele spatborden veel dikker en van een puurder staalgehalte dan de moderne. Bij twijfel: Vraag om advies!

    Tip: hoe een Kever eigenlijk in elkaar zit - en wat welke onderdelen ongeveer kosten - kun je eens kijken in de diverse webwinkels. Door de uitleg bij de artikelen (bijvoorbeeld op de site van leveranciers als Paruzzi) kom je al veel te weten. Je weet dan ook welke nieuwe onderdelen volop te krijgen zijn en welke niet. In het algemeen zijn onderdelen van Kevers goed te verkrijgen, maar:

    Soms duur en schaars...

    Voor de oudste kevers - de "veteranen", pakweg de brilkevers en de ovaaltjes tot en met 1959 - zijn de originele, oorspronkelijke onderdelen duurder en soms moeilijker te vinden dan voor je jongere Kever. Dit is vooral van belang voor de mensen die hun Kever in oorspronkelijke staat willen houden. Mensen die van 100% origineel houden, zijn soms bereid om flink in de buidel te tasten als er bij staat "NOS" ("nieuwe en ongebruikte staat" oftewel "new old stock"). Het gaat dan om originele maar nog ongebruikte onderdelen. Dat kan mooi spul zijn, maar als iets tientallen jaren ergens opgeslagen heeft gelegen wordt het er natuurlijk ook niet beter van.

    Wat kost de verzekering?

    In veel gevallen kun je een Kever niet bij een gewone verzekering onderbrengen. Dat hoeft ook niet: Er zijn speciale oldtimerverzekeringen, die niet veel hoeven te kosten. Kijk wel goed naar de voorwaarden

    Niet elke grote verzekeringsmaatschappij heeft een speciale oldtimerverzekering, maar als je even Googelt vind je er snel een aantal. Er zijn ook assuradeuren of tussenpersonen die een speciale "Keververzekering" aanbieden. Voorbeelden van oldtimerverzekeraars zijn de Europeesche, Emerpark, Jelierse verzekeringen, Geerts Adviesgroep en Herasto. Op www.premie.nl kun je diverse autoverzekeringen vergelijken


    Er zijn verschillen in de voorwaarden van een oldtimerverzekering.
    • In een aantal gevallen is het verplicht dat je de oldtimer niet als eerste (of enige) auto hebt.
    • Of je moet verklaren dat je hem recreatief gebruikt (dus niet voor dagelijks woon-werkverkeer).
    • Ook aan het aantal kilometers worden soms voorwaarden gesteld. Minder kilometers levert korting op.
    • Bij sommige verzekeringen kun je korting krijgen als je de auto alleen tijdens de zomermaanden gebruikt. Je kunt vaak gemakkelijk online een prijsopgave laten berekenen.
    • Kijk in de voorwaarden of je auto ook bij pechservice opgehaald wordt en naar een adres van jouw keuze binnen Nederland vervoerd zal worden.

    WA verzekering

    Je Kever kun je vrij goedkoop WA-verzekeren als oldtimer. Reken op zo'n 50-100 Euro per jaar.

    Beperkt of volledige casco verzekeren

    Als je de Kever beperkt- of volledig casco wilt verzekeren heb je een taxatierapport nodig. Dat mag in veel gevallen niet ouder dan een paar jaar zijn. Dus bij een volledige casco verzekering zijn dat terugkerende kosten. Een taxatierapport kost rond de 100 Euro, maar als je de auto bij een Kevergarage koopt doen ze dat soms tegen kostprijs. Tijdens sommige evenementen kun je ook een taxatie met korting laten doen. De LVWCN, de Luchtgekoelde Volkswagen Club Nederland, organiseert taxatiedagen voor haar leden.

    De ene taxatie is de andere niet

    Niet elke taxateur is even goed thuis in elk type auto of elke soort oldtimer. Ook kunnen taxaties onderling behoorlijk verschillen. Geef de taxateur ook kopiëen van rekeningen van reparaties en onderhoud. Sommige taxateurs begrijpen dat de klant graag een iets hogere taxatie hoort dan de vorige keer en honoreren dat. Aan de andere kant: Als je verzekering alleen een bepaalde taxateur erkent kan dat een signaal zijn dat ze met iemand in zee gaan die de waarde bewust wat laag inschat, zodat ze minder risico lopen als er bij schade uitgekeerd moet worden. Ik raad je aan om je bij een goede Kevergarage te laten adviseren hierover.

    Taxatie en verkoopprijs

    De taxatiewaarde is een waarde die de verzekering nodig heeft om het in voorkomende gevallen te vergoeden bedrag te bepalen. Het is niet hetzelfde als de (geschatte) waarde van de auto bij verkoop. Staar je er dus niet blind op.

    Bij schade...

    Schade-experts in dienst van de verzekeringen zijn er vanzelfsprekend op gericht om de schade aan je auto eerder wat lager dan wat hoger in te schatten. Ook hier raad ik je aan om een goede Kevergarage in de arm te nemen. Zij kunnen goed inschatten wat iets kost en hebben natuurlijk vaker met dat bijltje gehakt dan jij als particulier...

    Clubs & Verenigingen

    Een Kever in kanarie kleuren! Weer eens wat anders
    dan de fabriekskleuren! De motorklep is aangepast (staat een
    beetje open) aan de bovenzijde, dat is voor een betere koeling. 
    In Nederland zijn er twee grote clubs, beide bieden tal van activiteiten en hebben een eigen clubmagazine, website en allerlei voordelen voor leden. Beide clubs hebben ook activiteiten per regio. Het bijzondere aan de Volkswagen community is dat je er mensen van elk pluimage tegen zult komen. Van sleutelaar tot poetser, van geruite pantalon tot tattoo, van liefhebbers van origineel tot originele liefhebbers... Je Kever mag glimmen, nieuwer dan hoe hij de fabriek ooit verliet - maar ook butsen, schrammen en roest hebben. No problem!

    Tijdens een rit in het land rijden ze vaak samen door elkaar. Motto: Je VW is OK, jij bent OK. En je zal de eerste niet zijn die een technische tip kreeg of een ervaring van iemand die ook een luchtgekoelde Volkswagen heeft.


    Luchtgekoelde Volkswagen Club Nederland (LVWCN)
    Hier zijn behalve de Keverbezitters ook eigenaren van bijvoorbeeld de beroemde Volkswagen bussen en de Karmann Ghia's verenigd. De LVWCN bestaat sinds 1973. Je vindt hier vooral de eigenaren die van origineel houden. Dat wil zeggen in de - uiterlijke - toestand zoals de Kever uit de fabriek kwam. De LVWCN organiseert elk jaar een aantal meetings en soms bijzondere reizen, zoals in de afgelopen jaren de IJslandtour of de Noordkaaptour. De vereniging beschikt voor de leden ook over een technische hulplijn en een magazijn met onderdelen, waar ze tegen betaling gebruik van mogen maken. Het clubblad heet 'De Luchtboxer'. Op het forum van de LVWCN gebeurt niet zo veel. Vrijwel iedereen is te vinden op www.keversite.nl

    Keverclub Nederland. (KCN)
    Deze bestaat sinds 1983 en is ook bekend van het van het grote Internationaal Keverweekend in Wanroij (Brabant), dat elk jaar in juni plaatsvindt. De regionale afdelingen organiseren ook allerlei meetings, ritten en sleutelcursussen. De KCN staat open voor iedereen, maar er ligt geen nadruk op origineel, zoals bij de LVWCN. Het clubblad heet 'Keverwereld'. Op het forum van de Keverclub gebeurt niet zo veel. Vrijwel iedereen is te vinden op www.keversite.nl

    Volkswagen Cabriolet Club Nederland